Hoe leg je een groendak aan?

Icon
Icoon_Groot - Verleiding

Groen op hoog niveau

Een groendak is een kleine plantentuin die je op een plat dak aanlegt of laat aanleggen. Vaak bestaat de begroeiing uit mossen en sedumsoorten of kruiden en gras (extensief). Maar je kan ook een intensieve daktuin aanleggen; een volwaardige tuin met alles erop en eraan. De grootste voorwaarde voor een groendak is dat je dakconstructie sterk genoeg is. Laat dat berekenen door experts om zeker te zijn.

Groendak Natuurpunt - Edgard Verhasselt
Edgard Verhasselt

Voordelen van een groendak

Een groendak:

• absorbeert warmte- en geluiden,
  • maakt optimaal gebruik van regenwater. Planten vangen het regenwater op en voeren het traag af. De druk op rioleringen neemt af en waterlast kan voorkomen worden,
  • is een ecologische stapsteen voor planten en een rustplaats dieren,
  • vraagt zeer weinig onderhoud,
  • is een buffer tegen luchtvervuiling, aangezien de planten stofdeeltjes opvangen,
  • verhoogt van het rendement van je zonnepanelen met 5% dankzij het koelende effect op de panelen. Bovendien verouderen ze daardoor ook minder snel.

Extensief, semi-intensief of intensief groendak?

Kies op basis van je dakconstructie of je persoonlijke voorkeuren welk groendak je gaat aanleggen.

• Een extensief groendak met sedum is de lichtste opbouw die op elk dak mogelijk is.
  • Een semi-intensief groendak met sedum, gras en kruiden past op dakconstructies uit beton.
  • Een intensief groendak is een volwaardige tuin. Hier leg je struiken, vaste planten, een moestuin of kleine vijver aan. Natuurlijk moet je dak deze zware opbouw kunnen dragen.

De basis van elk groendak is de substraatlaag: vulkanische korrels (puimsteen, kleikorrels en lavakorrels) gemengd met organisch materiaal.

• Extensief groendak met sedumsoorten: minimaal 6 cm.
  • Semi-extensief groendak met sedum, gras en kruiden: minimaal 10 à 12 cm.
  • Intensief groendak: substraatlaag van minimaal 25 cm, voor grote struiken aan te planten moet dat minstens 30 tot 50 cm zijn.

Hotel Groendak

Zet ook een bijenhotel op je groendak. Bijen trekken steeds vaker naar de stad omdat de diversiteit aan planten groter wordt. Op het platteland zorgt de landbouw vaak voor een vermindering aan plantenrijkdom. Plant speciaal voor de bijen ook gele en witte muurpeper. Met roze hemelsleutel trek je veel vlinders aan.

Als je een groot dak hebt, kan je een beestentoren overwegen.

En op een intensief groendak kan je alle acties ondernemen om je tuin natuurvriendelijk in te richten (vogels voederen, nestkastjes hangen, een vijver aanleggen, bomen en struiken planten, een blote-voetpad aanleggen …).

Liever een groengevel?

Wanneer je dak niet geschikt is voor een daktuin, kan je een groengevel aanleggen met muurplanten. Dat heeft ook voordelen.

• Muurplanten dragen bij tot de energie efficiëntie van gebouwen
  • Muurplanten bieden kansen aan hagedissen, insecten en vogels om in te schuilen en te nestelen
  • Wortels van echte muurplanten beschadigen je gevel niet, meestal kiest men voor rankers die op een kabelsysteem groeien.

Gratis gids voor tuin vol leven

Gratis gids voor een tuin vol leven

Een leuke gids boordevol praktische en haalbare tips om je tuin om te toveren tot een mini natuurgebied waar het voor heel veel dieren en voor jezelf heerlijk vertoeven is.

Vraag je Tuingids aan