Balenberg

Provincie Vlaams-Brabant

Wandelen in Balenberg

Start aan de drie toeristische infoborden op de parking van het Sven Nys Cycling Center. Op de achterkant van één van deze borden staat de kaart van de blauwe wandeling.

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha
  • wandelpad

Kaart van het gebied

1 routes

Blauwe wandeling

wandelpad
2.45km
Gemiddeld 37 minuten wandeltijd

Startpunten

Sven Nys Cycling Center

Balenbergstraatje 11
Baal
België

Zien en doen

Langs de wandeling zijn er drie speelzones met verschillende klauter- en evenwichtstoestellen. Die speeltuigen zijn zo opgesteld dat ze een uitdagend parcours vormen voor kinderen.

Wil je dit natuurgebied verkennen onder begeleiding van een ervaren gids? Maak een afspraak

Dieren en planten

De heuvel bestaat vandaag voor een groot deel uit bos. Het is een eiken-beukenbos met zaailingen van berk. In de onderbegroeiiing vind je o.a. salomonszegel, kamperfoelie en lijsterbes. De Amerikaanse vogelkers verdringt hier de inheemse planten en wordt daarom bestreden.

De salamanderpoel is een drinkplaats voor vogels en zoogdieren en een groeiplaats voor insecten met tot de verbeelding sprekende namen zoals dansmuggen, glazenmakers, schaatsenrijders en waterschorpioenen. Met deze poel wil Natuurpunt Tremelo de kamsalamander, één van de koestersoorten in deze regio, naast de bruine vuuurvlinder, weer een kans geven.

De bruine vuurvlinder houdt van kleine hooilandjes en graslanden met veel kruiden en bloemen zoals scherpe boterbloem, gewoon duizendblad, knoopkruid en gewoon biggenkruid als nectarplant. Maar ook veldschuring en schapenzuring zijn onmisbaar in deze hooilanden. Deze waardplanten staan op het menu van de rupsen.

Het vrouwtje legt haar eitjes op deze planten, liefst op een open plekje, dat vlot opwarmt zodat de rupsen snel ontwikkelen. De vlinder verkiest windstille hoekjes langs houtkanten en bosranden om rustig te zonnen.De bruine vuurvlinder was vroeger vrij algemeen, maar is momenteel zeer zeldzaam. Sinds het begin van de 20ste eeuw neemt de grootte van het verspreidingsgebied voortdurend af en vooral in het begin van de jaren tachtig is de achteruitgang bijzonder sterk. Herhaaldelijk werd gedacht dat deze soort uitgestorven was in Vlaanderen. In 2004 werden dan toch opnieuw enkele exemplaren aangetroffen in Begijnendijk. Uit zoektochten door vrijwilligers van Natuurpunt in 2005 en 2006 bleek dat de soort nog op verschillende percelen aanwezig was, maar de regio Aarschot-Baal-Begijnendijk was de enige plaats waar de soort herhaaldelijk bleef opduiken. De vlinder komt ook nog voor in Papendel.

Over dit gebied

Reeds in een oorkonde van 1320 tref je de naam "Bael" aan. Over de juiste betekenis lopen de meningen uiteen, maar toch komen ze er op neer dat het iets met hout of bos te maken heeft. De heuvel kan bekeken worden als een noordelijke uitloper van de Hagelandse heuvels, net zoals bv. de Heistse berg en de Beerzelberg. Andere Hagelandse heuvels die Natuurpunt beheerd zijn de Wijngaardberg, de Voortberg en de Weefberg die resp. deel uitmaken de Demerbroeken en Averbode Bos & Heide en de heuvel in het gebied Dassenaarde.

De Balenberg bestaat uit twee heuvels, een lage en een hoge, waarvan de lage het meest bekend is (onder andere van de jaarlijkse GP op nieuwjaarsdag) en de hoge, zo'n 45 meter boven de zeespiegel ligt. Tegenwoordig is het hoge deel van de Balenberg natuurgebied, dit is ook waar de watertoren van Baal staat.

Afdeling

Balenberg wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Balenberg