Broekelei

Provincie Vlaams-Brabant

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Keerbergen
België

Zien en doen

Wil je de Broekelei verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Leen Meeus, 0477/345 398.

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Het hele jaar vrij toegankelijk op de wandelpaden. Laarzen of stevige wandelschoenen aangeraden. Honden welkom, aan de leiband. Het gebied bereik je via de straat 'Broekelei' ter hoogte van het containerpark. De Spuibeekwandeling vertrekt van hieruit.

Moerasviooltje

Beschrijving van het gebied

Aan de buitenkant verheffen zich lage zandduinen: de Papestraat, de Wolvenberg, de Zeeptse heuvelen en de Kerkebergen. De Broekelei met de Spuibeek, haar putten en moerassen, bossen en lage weiden, is een grotendeels intact gebleven gebied. Op het einde van de jongste ijstijd vormden de gescheiden benedenlopen van Dijle en Demer een delta, een schorrengebied, met daarin tijdelijke meanders. De Broekelei is er een overblijfsel van. Ook in Bonheiden en Tremelo komen ze voor.

Voordat de dijken verhoogd werden door het Sigmaplan, was er in 1965 nog een overstroming waarbij de Dijle haar historische bedding terug innam. De verscheidenheid in bodemsamenstelling (zand, zandig leem en klei) en grondwaterstand zorgen voor een landschappelijke diversiteit en een rijke fauna en flora.  Je wandelt afwisselend over een vlonderpad, een kronkelend bospaadje, dan weer door een hooiland of over een bredere zandweg. De paden voeren je ook langs een geboortebos.

Steenuil

Dieren en planten

Vele dier-, planten- en zwammensoorten voelen zich thuis in Broekelei. Vanuit de wei staren gallowayrunderen je onverstoorbaar aan. Zeven bunkers uit de Tweede Wereldoorlog zijn ingericht als vleermuishotel. Amfibieën vinden een onderkomen in daartoe ingerichte poelen en solitaire bijen hebben een bijenwand ter beschikking.

Knotwilgen zijn een ideale verblijf- en broedplaats voor steenuilen. Sijsjes stillen in de winter hun honger met zaadjes uit het overvloedig aanbod van elzenproppen. Nu houden schuwe wintertalingen zich schuil in het wilgenstruweel. Je kan ze bewonderen via de kijkgaten in de 'gluurmuur'. Met een beetje geluk scheert een ijsvogel als een felblauwe flits rakelings over het water.

Struikhei waagt zijn kans in een open plek op een zandrug in het dennenbos. Wie goed luistert hoort hier ook de hoge tonen van onze kleinste zangvogel, het goudhaantje. Houtduiven moeten uitkijken voor de havik. In de vochtige hooilandjes profiteren orchideeën, adderwortel en moerasviooltje van het maaibeheer. Je ziet al eens reeën wegsnellen. Er werden al 293 zwamsoorten opgetekend waarvan een 20-tal op de rode lijst staat. Met name violetvlekkende moerasmelkzwam en fijnschubbige ridderzwam.

Galloway kalfje

Natuurbeheer

We beheren ongeveer 30 hectare van dit 100 hectare grote gebied. Hiervan zijn 12 hectare eigendom en voor de overige percelen zijn huurovereenkomsten afgesloten met gemeente, kerkfabriek en OCMW. We streven naar soortenrijke hooilandjes, inheemse loofbossen en zeer specifiek: elzenbroekbossen.

Terugkerende beheerwerken zijn het maaien van hooilandjes, knotten van wilg, afzetten van els en het ruimen van amfibiepoelen. Soms zijn eenmalige ingrepen nodig zoals het kappen van exoten (Amerikaanse vogelkers, lork, spar, Amerikaanse eik) en het omheinen van begrazingsblokken. Voor deze werken kunnen we rekenen op eigen vrijwilligers, professionele medewerkers van Natuurpunt en IGO Leuven, en al eens op een lokale aannemer.

Een speciale vermelding verdient het in juni 2006 gestarte beheer met gallowayrunderen op een omheind gebied van ruim 10 ha. Galloways zijn rustige, voor de wandelaar ongevaarlijke grazers, bestand tegen extreme weersomstandigheden en helemaal niet kieskeurig qua voedselaanbod. Zelfs braam staat op het menu.

Verder wandelen

Toerisme Vlaams-Brabant heeft nog andere routes bewegwijzerd in en rond gebieden van Natuurpunt in hun regio Noord-Dijleland (wandelgids: 6 euro). Ontdek dus ook:

Boortmeerbeeks broek: Ronsdonkwandeling

Pikhakendonk: Pikhakendonkwandeling

Floordambos: Floordamboswandeling

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Broekelei

Liever overschrijven?

BE56 2930 2120 7588
Vermeld 'Broekelei' bij je overschrijving

• Giften vanaf €40 zijn fiscaal aftrekbaar
  • Jouw gift gaat rechtstreeks naar je gekozen project