Diepenbeekse Demervallei (Dauteweyers-Dorpsbemden)

Provincie Limburg

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

5.49km
Gemiddeld 80 minuten wandeltijd

Startpunten

Zien en doen

Wil je Dauteweyers-Pomperik-Dorpsbemden verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Johan Verstraeten, 0495 79 63 83:

Dorpsbemden

Toegankelijkheid

Het gebied is het hele jaar door vrij toegankelijk op de wandelpaden. Honden aan de leiband zijn toegelaten, maar hou voldoende afstand van de runderen. Laarzen of stevige wandelschoenen aanbevolen. Bij regenperiodes kan het gebied overstromen en enkel met laarzen toegankelijk zijn.

Bij de start van de wandelingen richtte de afdeling in samenwerking met IKEA een speelbos in. Kinderen kunnen zich daar uitleven in een trollencirkel, een doolhof, een poel, een boomstronkparcours en een klimkruin.

De Dauteweyers, een erg waterrijk gebied, vormt samen met de Pomperik-Dorpsbemden een belangrijk leefgebied voor dieren en planten. De sierlijke vijvers langs de Dautebeek zijn het visitekaartje van de Dauteweyers. De vijvers zijn vorige eeuw ontstaan door de ontginning van ijzererts. Verder tref je hier hooilanden, elzenbroekbosjes, een verlande vijver, een knotelzenhaag en watergebonden planten en dieren aan.

De Pomperik-Dorpsbemden ligt in de vlakte van de Demer. Dat gebied strekt zich uit rond de visvijver 'Pomperik'. Doordat het gebied een gevarieerde bodemstructuur heeft en het regelmatig overstroomde, konden er veel verschillende plantensoorten groeien. Het is vooral die plantengroei die het gebied zo bijzonder maakt. Zo vind je er een van de best bewaarde blauwgraslanden in Vlaanderen, maar ook glanshaverhooilanden en dotterbloemgraslanden.

Grote Ratelaar

In Diepenbeek overstroomt de Demer regelmatig, waardoor ze een belangrijke invloed heeft op het gebied de Dorpsbemden. Tijdens die overstromingen zet de rivier de meegevoerde leem en kalkdeeltjes uit het brongebied af. Die deeltjes verrijken de bodem. Onder andere daardoor bloeit hier een buitengewone verscheidenheid aan planten.

Eén ervan, de grote ratelaar, siert vanaf juni de graslanden met zijn gele bloemen. De grote ratelaar groeit in zonnige graslanden, bermen en vochtige slootkanten, op plekken waar geen bemesting is. Zijn naam dankt hij aan het geluid dat de rijpe zaden maken als de wind erdoor ruist. De plant zuigt het sap uit graswortels waardoor het gras minder snel groeit. Daarom zien landbouwers hem niet graag in hun weiden. Voor de natuur is dit wel interessant: zo krijgen andere plantensoorten de kans om te kiemen tussen het gras. Natuurpunt maait deze hooilanden pas nadat de grote ratelaar zaden vormde.

In de graslanden groeien ook andere zeldzame of interessante plantensoorten zoals hondsviooltje, kleine schorseneer, en knolsteenbreek. Deze flora zorgt voor een bonte bloemenpracht, ideaal voor een hele lijst dagvlinders. Ook werd er de zeldzame moerassprinkhaan gevonden, een soort van vochtige ruigten.

De kleine, felgroene boomkikker is een van de meest bedreigde amfibieën van Vlaanderen. De wijfjes leggen hun eieren in ondiepe zonbeschenen poelen met veel waterplanten. Op zonnige dagen in de zomer zonnen boomkikkers in braamstruiken. Overwinteren doen ze in de nabijgelegen broekbossen. Hun krek-krek-krek-achtige roep kan je ’s avonds van wel een kilometer ver horen. Ze vangen muggen, spinnen, vliegen en andere insecten met hun uitklapbare tong. Wist je dat het droogvallen van een poel goed is voor amfibieën? Zo blijven ze visvrij. Vissen eten de eitjes en larven van kikkers en salamanders.

De ijsvogel, een kleine, felblauwe en oranje vogel zal je sneller horen dan zien. Hij leeft in de buurt van helder water waar hij vanaf overhangende takken vis vangt. De ijsvogel broedt in holen aan de oever van de beek of de vijver. Met een beetje geluk vang je toch een glimp op als hij net boven het wateroppervlak wegscheert.

In de Dauteweyers helpen grazers bij het beheer van april tot november en in de Dorpsbemden voornamelijk in het najaar. Voor amfibieën is begrazing beter dan maaien. Dankzij de dieren ontstaat een gevarieerd landschap, een ideale leefplek voor amfibieën zoals de boomkikker.

Er grazen weinig dieren op een grote oppervlakte. Dat heet extensieve begrazing. De grazers eten planten die andere, zeldzamere, soorten verdringen waardoor zeldzame soorten nieuwe kansen krijgen om te kiemen.

In dit gebied liep van 2012-2019 een LIFE-project. Lees er meer over.

De Maten