Ganzeveld

Provincie Oost-Vlaanderen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Prinsenstraat
Aalter
België

Zien en doen

Wil je het Ganzeveld verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Koen Martens, 09-375 01 88, www.natuurpunt.be/aalter

Toegankelijkheid

Het gebied is heel het jaar door vrij toegankelijk op de wandelpaden voor wandelaars. Geen speciale vereisten voor schoeisel. Honden welkom, aan de leiband. Het Ganzeveld maakt geen deel uit van de wandelknooppuntenkaart van het Landschapspark Bulskampveld, maar ligt er wel vlakbij.
De start van het Spechtenpad ligt tussen fietsknooppunten Meetjesland 6 en 7. Fietsen kan je parkeren aan de ingang van het gebied. In het gebied zijn fietsers en ruiters niet toegelaten. De wandelroute is aangeduid met een rode rechthoek op een witte zeshoek.

Kinderen kunnen het gebied ontdekken via het avontuurlijke spechtenpad.

Snuitfolder Spechtenpad in het Ganzeveld

Download de Snuit folder
van het Spechtenpad

Heide

In Ganzeveld groeien vooral zomereik en ruwe berk met eronder spork, hulst en kamperfoelie. Daarnaast zijn er ooit lorken, douglassparren en Corsicaanse dennen aangeplant, waar meestal geen ondergroei is door gebrek aan zonlicht.

Op de open plekken in het Ganzeveld is heide ontstaan. Dat is geen toeval. Het Ganzeveld maakte deel uit van het Bulskampveld, een gebied van ruim 10.000 hectare dat tot in de zeventiende eeuw voor ongeveer 70% bestond uit woeste gronden met veel heide. In augustus en september zorgt de bloeiende heide voor de typische paarse kleur.

In het Ganzeveld vind je enkele mooie, oude beukendreven in een dambordpatroon. Dat is een overblijfsel uit de tijd toen de woeste gronden in de regio ontgonnen werden en daarna omgezet in grote blokken, omzoomd met dreven.

Zwarte specht

In het gebied komen heel wat zeldzame planten en dieren voor. De beukendreven vormen belangrijke schuilplaatsen voor veel vleermuizen en vogels. Denk maar aan de specht, die graag zijn nest maakt in een oude beuk. Er wonen ook enkele reeën in het bos. Buizerden, wespendieven en de zwarte spechten broeden er en je vindt er typische soorten van voedselarmere bossen zoals hulst, wilde kamperfoelie en brem. In de heidegebiedjes vind je soorten zoals brem, struikhei en liggend hertshooi.

Met een gericht beheer wil Natuurpunt de natuurwaarden in het Ganzeveld versterken. De uitheemse bomen zoals Amerikaanse eik en de naaldhoutaanplanten worden geleidelijk vervangen door inheemse soorten. Rond inheemse bomen is heel wat meer leven te bespeuren. Op een Amerikaanse eik ontdek je amper 20 soorten insecten, terwijl het er op en rond een zomereik minstens 400 zijn. Het beheer leidt tot een mooi, natuurlijk bos met open plekken, bomen van verschillende leeftijd en een soortenrijke kruid- en struiklaag.

Dankzij een brede bosrand verloopt de overgang tussen het bos en de aangrenzende velden zachter. Struiken bloeien er uitbundig in het volle zonlicht en dragen veel bessen en zaden. Ze vormen een ware oase voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Die vinden er voedsel en een plek om te schuilen of te nestelen.

Op een aantal plaatsen geeft Natuurpunt de heide in het bos nieuwe kansen door de open plekken te maaien. Zo creëert de vereniging nieuw leefgebied voor insecten, vleermuizen en vogels zoals de boomklever en de specht. Als je geluk hebt, kan je ook reeën zien op de open plekken en aan de bosranden.

Natuurpunt Aalter kocht een vijftal hectare graslanden en akkers aan. De landbouwer die ze nu gebruikt, zal de percelen nog 5 jaar bewerken. Het is de bedoeling van Natuurpunt om er daarna aan bosuitbreiding te doen.

In het Bulskampveld liggen nog verschillende andere gebieden die Natuurpunt beheert en waar je kan gaan wandelen:

Ganzeveld wordt beheerd door

Doe een gift voor Ganzeveld