Gulke Putten

Provincie West-Vlaanderen

Geniet van een kikkerconcert

Wandel tussen de zachtaardige gallowayrunderen

Speelse route voor kinderen: Expeditie Bulskampveld

Wandelen in Gulke Putten

• Opgelet! De paden kunnen extra modderig zijn.
  • Heel het jaar door vrij toegankelijk op de aangeduide wandelpaden. Omdat het gedeelte 'Zendstation' een actief Militair domein is, heb je geen toegang tot het hart van het natuurgebied. Via de wandelroutes en vooral de laarzenpaden kom op andere waardevolle delen van het natuurgebied. Geleide natuurwandelingen op aanvraag zijn mogelijk.
  • Kinderwagens met grote wielen kunnen overal mee. Enkel de verharde delen van de wandelpaden zijn geschikt voor rolstoelgebruikers.
  • In de begrazingsblokken, die je via klappoortjes binnen gaat, kunnen Galloway runderen je pad kruisen. De dieren zijn heel zachtaardig, maar hou toch voldoende afstand. Eén perceel wordt beheerd met schapen.
  • Er zijn 2 uitgestippelde wandelroutes in en rond het gebied. Wil je meer wandelen? Dan kan je gebruik maken van de Wandelnetwerken Bulskampveld en Wildenburg.
  • Laarzen aanbevolen.
  • Honden welkom, ALTIJD aan de leiband.

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Ruiselede
België

Bereikbaarheid

Via E40 afrit nr 10 Beernem: ga richting Wingene en sla na 1,5 km af naar Ruiselede. Na 2.5 km ga rechts naar OC Wingene (Rode Kruis) of rechtdoor en na 4,5 km zit je in Doomkerke (Kamphuis ’t Haantje: rechts, 500m voor de kerk).

Zien en doen

Leuk voor kinderen

• Zoek de infoborden langs de paden en bekijk het waterleven in de poelen van op de houten vlonders.
  • Er zijn diverse stukken 'laarzen pad', waar ook kinderen zich kunnen uitleven in meer ruige stukken van het natuurgebied.
  • Een ontmoeting met de Galloway runderen is altijd een leuke attractie.
  • In het nabijgelegen Vagevuurbos is een speelse route voor kinderen uitgewerkt. Ontdek daar wat er te beleven valt in 'Expeditie Bulskampveld', met start vlakbij het vertrekpunt van de Rode wandeling (OC Wingene).

Wil je de Gulke Putten verkennen onder begeleiding van een ervaren gids? Boek dan een afspraak met Natuurpunt Gulke Putten via Christine.

Dieren en planten

Het landschap rond het zendstation vertoont een opvallende biodiversiteit door de variatie aan habitats (bossen en dreven, wastines, hakhout, poelen en bloemrijke graslanden) met tal van bijzondere planten en dieren. Je vindt er lokaal gevlekte orchis, struikheide en dopheide, kleine en ronde zonnedauw, ondergedoken moerasscherm, blauwe knoop en zoveel meer. In het najaar verschijnen de kleurrijke wasplaten die ook wel de orchideeën onder de paddenstoelen genoemd.

De Gulke Putten is een van de laatste plaatsen in Vlaanderen waar aardbeivlinder en groentje voorkomen, naast een groot aantal libellen en nachtvlinders. Ook levendbarende hagedis, hazelworm en vinpootsalamander hebben hier hun thuis. Bijzondere broedvogels zijn zwarte specht, wespendief en boompieper. Langs de wandelpaden hoor je geregeld buizerd roepen, spechten trommelen en heb je kans om reeën te spotten. Geniet van de kikkerconcerten in de poelen.

Over dit gebied

Het laatmiddeleeuwse Bulskampveld ten zuiden van Brugge vormde een uitgestrekt landschap van woeste gronden ('wastines'), bossen en heiden. Talrijke vijvers ontstonden door beken af te dammen en dienden voor de viskweek. De naam Gulke Putten verwijst wellicht naar 'gelijke putten'.

Van af begin jaren 1800 werd deze streek in toenemende mate ontgonnen in een typisch 'dambordpatroon' en ook de vijvers verdwenen. In 1923 werd een Zendstation opgericht voor communicatie met scheepvaart en overzeese gebieden. Het Radio Maritiem Zendstation werd in 2001 overgedragen aan Defensie en is als Militair Domein niet vrij toegankelijk. Dit historische landschap wordt nog altijd gekenmerkt door een grote variatie van bossen en dreven, poelen, natte en droge heide, bloemrijke graslanden met orchideeën èn heischrale habitats.

Als erfgoed uit het verleden werd de ruime omgeving van de Gulke Putten in 2002 officieel erkend als 'Beschermd Landschap Sint-Pietersveld'. Een herkenbaar beeld van dit landschap zijn de vier hoge masten van het Zendstation Wingene. Dat daaronder een schat aan wilde planten en dieren leeft is voor velen minder bekend, maar dit kerngebied maakt wel deel uit van het Europees Natura2000 netwerk.

Wat doet Natuurpunt

De kwetsbare habitats vergen een uitgekiend beheer. Maaibeheer zorgt voor verschraling van de graslanden tot bloemrijke vegetaties. Door begrazing met schapen ontstaat plaatselijk een mozaiek patroon met pijpenstrootje, struikhei, dophei, tormentil en vleugeltjesbloem. Galloway runderen grazen zowel in bossen, heiden en ruige wastines. Ze zijn winterhard en kunnen dus het hele jaar door op het terrein blijven. Delen van de bossen worden als hakhout van korte omloop beheerd (een bijna verdwenen maar aloude praktijk). In de overige bosgebieden blijft beheer beperkt tot exotenbestrijding.

Afdeling

Gulke Putten wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Gulke Putten