Molenbos - Molenheide

Provincie Antwerpen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Groot gebied: 50-100 ha
  • wandelpad

Kaart van het gebied

2 routes

Bosvogelwandeling

wandelpad
3.72km
Gemiddeld 60 minuten wandeltijd

Verbinding Weg

wandelpad
0.26km
Gemiddeld 4 minuten wandeltijd

Startpunten

Molenbos

Vorselaarse baan
Grobbendonk
België

Zien en doen

Wil je Molenbos - Molenheide ontdekken met een ervaren wandelgids? Neem contact op met conservator Ludo Moeyersoms via [email protected] of 0478-53 06 33.

Over dit gebied

Toegankelijkheid

De wandelpaden zijn het hele jaar toegankelijk. Honden zijn steeds aangelijnd! In de winter kunnen sommige paden slijkerig zijn, maar stevige wandelschoenen volstaan. De meeste bospaden zijn niet geschikt voor rolwagens of kinderwagens.

Download de wandelfolder

Leuk voor kinderen

Voor de scoutsgroep hebben we rond hun lokaal een grote speelzone afgebakend waar de jonge “bosvogels” naar hartenlust kunnen ravotten. Ook gezinnen met kinderen zijn welkom om zich uit te leven in de speelzone (zie kaart) van drie hectare groot!

Beschrijving van het gebied

Enkele zones in het bos worden afgebakend als rustgebied om zeldzame broedvogels en de kwetsbare reeënpopulatie de nodige rust te gunnen. Maar Natuurpunt geeft iedereen ook de kans om voluit te genieten van het bos. We pakken de gehavende boswegen aan en hebben een nieuw wandelpad aangelegd. Het Bosvogelpad slingert zich door heel het gebied. Onze vrijwilligers hebben ook de oude en verwaarloosde voetweg die de dorpskernen van Vorselaar en Grobbendonk verbindt, in ere hersteld.

Dieren en planten

Vele beuken zijn meer dan een eeuw oud – tot 150 jaar. Natuurpunt herstelt waar mogelijk de drevenstructuur met nieuwe aanplant. We laten ook de spontane verjonging van het beukenbos zijn gang gaan. Beukennootjes zijn belangrijk wintervoedsel voor eekhoorns en zaadeters als vinken, groenlingen en kepen die in de winter soms in grote groepen de dreven door het bos afschuimen.
De oude beuken zijn ook de geliefde habitat voor de zwarte specht. Hij hakt er nestgaten in zo groot als een ganzenei. Deze prachtige vogel met zijn mysterieuze roep is de koning van het Molenbos. Natuurpunt laat opstaand en liggend dood hout in het bos vaak ongemoeid. Daardoor krijgen andere spechtensoorten en bosvogels als de boomklever en mezen het nog meer naar hun zin. Het Molenbos is ook een geschikte biotoop voor vele soorten paddenstoelen. Komt dat zien in de herfst, maar spaar onze kabouterhuisjes!

Natuurbeheer

De komende jaren zal Natuurpunt het Molenbos langzaam omvormen naar een waardevol gemengd bos van inheemse loofbomen en naaldhout. Dat is een traag proces waarbij exoten zoals Amerikaanse eik en Amerikaanse vogelkers stilaan vervangen worden door inheemse aanplant en natuurlijke verjonging. Op enkele geschikte plaatsen maken we open plekken waardoor er meer licht en warmte in het bos komt. Zo kunnen enkele mooie heiderestanten zich verder ontwikkelen. Vlinders en soorten als de hazelworm krijgen daardoor meer kansen.

Geschiedenis van het gebied

Het Molenbos heeft een rijke geschiedenis, met boeiende sporen van bewoning zowel uit de Romeinse als prehistorische tijd. Meer info hierover vind je op het traject van de archeologische wandeling die door het bos loopt. In 1726 werd het bos eigendom van de familie d’ Ursel die het bijna 300 jaar in familiebezit had. Het oudste deel van het bos staat al aangeduid op de Ferrariskaarten van 1775. Het was indertijd de “warande” waar de adel samenkwam voor de jachtpartijen. Het domein is sinds de aankoop door Natuurpunt helemaal jachtvrij, maar de karakteristieke oude beukendreven, stralen nog de adellijke grandeur uit.

Verder wandelen

Wil je nog verder wandelen, dan serveert het wandelnetwerk Kempense Beemden van de provincie Antwerpen 325 kilometer wandelplezier. De wandelkaart kan je verkrijgen bij toeristische diensten aan 8 euro. Volgende natuurgebieden liggen binnen hetzelfde wandelknooppuntennetwerk:

Volgende natuurgebieden liggen binnen het aangrenzende wandelknooppuntennetwerk Kempense Netevallei met 340 km wandelplezier:

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Molenbos - Molenheide

Liever overschrijven?

BE56 2930 2120 7588
Vermeld 'Molenbos - Molenheide' bij je overschrijving

• Giften vanaf €40 zijn fiscaal aftrekbaar
  • Jouw gift gaat rechtstreeks naar je gekozen project

Word lid van Natuurpunt

• Bescherm de natuur