Overbroek - Egoven

Provincie Limburg

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Groene wandeling

3.05km
Gemiddeld 50 minuten wandeltijd

Zien en doen

Wil je Overbroek-Egoven verkennen onder leiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Overbroek: Diederik De Leersnyder, 011-69 16 22, Yvon Princen, 016-56 84 35; Egoven: Michel Vanoost, [email protected], Charlie Claesen, 011-70 73 27, [email protected]

Toegankelijkheid

De oranje en de blauwe route worden tijdelijke omgeleid omwille van beheerwerken door Natuurpunt in Egoven (Heers). Er wordt hinder voorzien tot in het voorjaar van 2023.

Het hele jaar vrij toegankelijk op de wandelpaden. Je draagt best laarzen, want het is een heel vochtig gebied. De paden zijn niet geschikt voor kinderwagens of rolstoelgebruikers. Honden welkom, aan de leiband.

De mergelgroeve kan onder begeleiding bezocht worden. 250 m verder ligt een bezoekerscentrum. Daar kan je na een wandeling terecht voor een drankje, maar ook voor een posteroverzicht over de 'Mergels van Gelinden', vitrinekasten met fossielen en verhalen van de buren over werken in de groeve.

Overbroek

Overbroekbeemden en Egoven is een vrij moerassig bosnatuurgebied in de vorm van een groot hoefijzer met grote stukken rietland, populierenbossen en weilanden met grote zegge. Talrijke knotwilgen geven het landschap een typisch waterlandkarakter. Hier loopt de wandelroute “het Bottenpad” door.

In het natuurgebied Overbroek ligt een oude mergelgroeve. Echte mergel, dat bestaat uit kalk, klei en zand, werd vroeger gebruikt om akkergronden minder zuur te maken. Het gaat om een openlucht groeve met erbovenop een Ferraris-bos en een permanent grasland met kalkminnende planten. Speciaal zijn wilde narcis en de wasplaten-paddenstoelen.

In de gevonden bladfossielen in de mergelgroeve werden maar liefst 59 verschillende plantensoorten ontdekt, waarvan vele nog nooit eerder gevonden werden. De 60 miljoen jaar oude blad-, naald- en zaadafdrukken maken van de mergelgroeve een wereldbelangrijke referentie.

In de zomer tref je hier grote vlekken moeras vergeet-me-nietje aan die afwisselen met zowel dag- als avond- en gewone koekoeksbloem. Riet en ruigetekruiden weven een groot groen net waar talrijke insecten, vogels en zoogdieren een thuis vinden. Ook roofvogels zoals torenvalk, sperwer, buizerd en kiekendief jagen hier op hun prooi.

Overbroek te Gelinden steelt in het vroege voorjaar de wilde narcis de show, even later gevolgd door de gulden sleutelbloem; nadien de echte koekoeksbloem en “pis”bloem. Elke drie weken een andere lentekleur.

Kalkgraslanden zijn eeuwenlang blijven bestaan doordat rondtrekkende schaapskuddes ze jaar na jaar begraasden. De schapen hielden de plantengroei kort, zodat snel groeiende agressieve planten zoals brandnetel en kleefkruid de typische kalkplanten niet konden overwoekeren.

In de maand juni worden alle gras-, riet- en zegge- land gemaaid en gehooidDe rondtrekkende schaapsen varkenskuddes zijn nu uit het Overbroek verdwenen. Om de typische kalkplanten in stand te houden, schakelen we nadien terug naar de schapen, maar ook naar pony’s en paarden. Zij zorgen er voor dat typische, kalkminnende planten zoals harige en kleine ratelaar, naakte lathyrus en hokjespeul kunnen overleven.

Grootte van het gebied: 30 ha.

Op d'Hei