Stiemerbeekvallei

Provincie Limburg

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

wandelpad
4.28km
Gemiddeld 60 minuten wandeltijd

Zien en doen

Wil je deStiemerbeekvallei verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Pierre Cuypers, 089/361108 of 0487/459623.

De Stiemerbeekvallei is een natuurgebied ten noorden van Genk, deels gelegen binnen de bebouwing van Genk en Waterschei. De Stiemerbeek stroomt langs de rand van het Kempens Plateau en is daar tamelijk diep ingesneden. In de glooiende oevers zijn bronnetjes te vinden. Hoewel de beek is rechtgetrokken, vertegenwoordigen de percelen langs de beek hoge natuurwaarden. De Stiemerbeekvallei vormt een verbindende schakel tussen de Bosbeek en het natuurgebied De Maten.

Langs de Stiemerbeek zijn er moerassige ruigten, met een grote rijkdom aan kruiden. Opvallende soorten, zoals wederik, kattenstaart en kale jonker, geven in de lente en in de zomer steeds weer kleur aan het moeras. De ruigten zijn vooral in de zomer een paradijs voor allerhande soorten insecten die op de kruiden een rijk gedekte tafel vinden. De zweefvliegen en de boktorren vallen op wanneer zij nectar gaan halen op de schermen van de berenklauw en de engelwortel. Verder zijn er nog heel wat interessante soorten vlinders, libellen, lieveheersbeestjes en amfibieën te vinden.

De Stiemerbeekvallei zal van aan het Thor Park tot in natuurgebied De Maten beter toegankelijk gemaakt worden voor fietsers en voetgangers. De stad Genk laat daarvoor een masterplan uitwerken. Er wordt nagegaan hoe de vallei beter kan verweven worden met de stad. Bedoeling is dat er een groen-blauwe ader doorheen Genk gecreëerd wordt: een verbindingsnetwerk voor voetgangers en fietsers.

Toegankelijkheid

Dit gebied is het hele jaar door vrij toegankelijk voor het publiek.

Doe een gift voor Stiemerbeekvallei