nieuwerkerken_2_1
np

Natuurpunt Nieuwerkerken

Ons team van vrijwillige natuurvrienden zet zich in om met een positieve insteek van de natuur te genieten in ons natuurlijk Nieuwerkerken. Elk jaar organiseren we daartoe tal van activiteiten binnen en buiten het grondgebied van onze gemeente. Meer informatie hierover vind je op deze website of op onze facebookpagina: https://www.facebook.com/Natuur.Nieuwerkerken/

Kleine gemeente, grote troeven

Op de kaart lijkt het een mooi klavertje vier. Van links naar rechts sluiten de deelgemeenten Binderveld, Nieuwerkerken, Wijer en Kozen in noordoostelijke richting mooi bij elkaar aan.

In een ver verleden werd Nieuwerkerken door het onduidelijke statuut een toevluchtsoord voor elders vervolgde misdadigers. Hier genoten ze van een asielrecht avant la lettre. Het grootste deel van Nieuwerkerken hoorde tot 1785 echter bij het graafschap Loon, terwijl de Abdij van Averbode het patronaatsrecht had over Kozen.

Als kleine gemeente hebben we tal van natuurlijke troeven. Onze lokale afdeling beheert het natuurgebied Het Kelsbroek waar we traditioneel in het voorjaar gaan wandelen. Samen met het Muggenbosje en De Zijp is onze gemeente nog twee (kleine) natuurrgebiedjes rijker. Bovendien kan je in dit laatste gebied ook het bijenstation van imkersvereeniging De Heidingers terugvinden.

Rond het Kasteel van Wijer zal het bestaande Wijerbos een flinke groeischeut kennen door de aanplanting van maar liefst 30 hectare nieuw bos en als natuurliefhebbers hopen we dat ook de natuur rond de Kozenbeek alle kansen zal krijgen. De Schelfheide tot slot is een jong bos aangeplant rond enkele restanten oud bos.

Sterk team met een groot hart voor natuur

Al enkele jaren zetten we als lokaal bestuur in op verjonging en vernieuwing. We zoeken daarin naar een leuk evenwicht tussen verschillende soorten activiteiten en steken een tandje bij om nieuwe leden aan te trekken. We zien dat dit harde werk zijn vruchten afwerpt, toekomst verzekerd!