Natuurpunt foto

Moeilijke vogelsoorten ontmaskerd

Tuinvogels beloeren is heel leuk en boeiend want elke winter komen er nieuwe gasten op bezoek. Sommige soorten vergen echter iets meer kennis dan andere. We zetten hier 7 soorten extra in de kijker.

Huismus, ringmus, heggenmus en vrouwtje vink herkennen

Deze soorten lijken van op een afstand kleine bruine vogeltjes maar elk van hen heeft een aantal typische kenmerken die ze van elkaar onderscheiden.
De heggenmus (1) is een insecteneter en de huismus, de ringmus en de vink zijn in hoofdzaak zaadeters. Dus heeft de heggenmus een spitse, dunne snavel en hebben de drie andere soorten een korte dikke snavel om zaad te vermalen.
Bij de heggenmus hebben het mannetje en vrouwtje hetzelfde verenkleed. De heggenmus heeft duidelijke, donkerbruine strepen op de zijkant en zie je zelden of nooit in groepjes. Het verenkleed van het mannetje en vrouwtje bij de huismus verschilt sterk. Het mannetje huismus (2) heeft een zwarte bef onder de snavel en een witgrijze wang. Het voorhoofd is lichtgrijs. De huismus zie je zelden alleen en de groepjes bestaan uit mannetjes en vrouwtjes. Het vrouwtje huismus (3) heeft een lichtbruine kop waar de lichte oogstreep opvalt. Er is erg weinig wit in de vleugel. De flanken zijn niet gestreept. Het verenkleed bij het mannetje en vrouwtje ringmus (4) is gelijk. De zwarte vlek op de wang is kenmerkend, de snavel heeft net als bij de keep een gele snavelbasis. De kleur van het voor- en achterhoofd is egaal kastanjebruin, afgelijnd met een witte band. Het vinkenvrouwtje (5) heeft de typische korte en dikke snavel van een zaadeter. Het wit in de vleugel is opvallend. Het mannetje vink (6) heeft een grijze kop en felrode borst.
heggenmus - François Van Bauwel
Vink - vrouwtje (5)
Vink - mannetje - François Van Bauwel
Vink - mannetje (6)

Vink en keep onderscheiden

De keep en het vrouwtje vink zijn even groot. Het grote onderscheid tussen hen is de zwart geschubde rug van de keep en de overwegend oranje kleur (7). De snavel van de keep is in de winter en het voorjaar geel met een zwart puntje, die van de vink is bruin.
Vink - vrouwtje - François Van Bauwel
Vink - vrouwtje (5)
Keep - François Van Bauwel
Keep (7)

Kauw en zwarte kraai uit elkaar houden

Dit zijn beide in hoofdzaak zwarte vogels. De kauw (8) heeft echter een lichtgrijs en een grijze schijn op de nek. Door de grveren lijkt het alsof de kauw een zwart petje heeft. De zwarte kraai (9) is groter en heeft een langere snavel.
Kauw - François Van Bauwel
Kauw (8)
Kraai - François Van Bauwel
Zwarte kraai (9)

Lees het artikel uit Natuur.blad 2008 #4 online. Klik op het artikel voor een groter beeld | download pdf.