Natuurpunt foto

Tuin

Natuur ontdekken begint in je eigen tuin! De oppervlakte aan tuinen in Vlaanderen is immers veel groter dan de oppervlakte aan beschermd natuurgebied. Door de natuur in je tuin helpen, kan je al een groot verschil maken

Een tuin vol vogels

Een tuin vol vlinders en nuttige insecten

Een tuin vol lieveheersbeestjes

Robin Vermylen

Een tuin vol zoogdieren

Ook heel wat zoogdieren dwalen graag rond in je tuin. Zo wagen egels zich regelmatig in de buurt van mensen. Lees meer over deze schattige diertjes in ons egeldossier. Er zijn trouwens nog een heleboel andere zoogdieren die in en om je huis leven. Ontdek er hier alles over. Wil je nog andere zoogdieren aantrekken? Maak dan zeker eens een zoogdierkast.
Je kan ook een vleermuisvriendelijke tuin aanleggen of je tuin inrichten voor diverse kleine zoogdieren.
foto Tinne Wouters

Slakken in en rond je tuin

Merk je na een fikse regenbui veel slakken op in je tuin, en ben je op zoek naar een manier om ze te herkennen, leren kennen of misschien wel bestrijden? Lees dan hier alles wat je moet weten over slakken.

Wilde bijen

Maak van je tuin een paradijs voor wilde bijen! Kies voor de juiste aanplantingen, een bijenkastje of een heuse beestentoren. Of mobiliseer je gemeente om de bijen in nood te helpen. Lees meer over wilde bijen.
An De Wilde

Kevers in de tuin!

Hoewel je ze misschien niet zo vaak ziet, zijn kevers en torren wereldwijd de grootste groep onder de insecten. Lees meer over deze kleine roofdieren, ontdek hoe je je tuin eenvoudig en snel kevervriendelijk kan inrichten en bekijk het uitgebreide keverfotoalbum. Lees meer...
Een ecologische tuinvijver
Richt je tuinvijver ecologisch in. Doorblader deze brochure online. Klik op de folder voor een groter beeld.

De stierkikker brult

Vlaanderen kampt al een tijdje met de invasie van de brulkikker (stierkikker); een veelvraat die vijvers inpalmt en onze eigen inheemse soorten bedreigt. Niet alleen richt hij schade aan onze eigen natuur aan; hij zet met zijn hels lawaai de hele buurt op stelten. Bekijk een filmpje van de stierkikker op De Morgen Planet Watch.
An De Wilde

Latijnse namen van planten en bloemen

Wanneer je bloemen en planten, struiken en hagen, bomen of ander groen in je tuin gaat planten, komen de Latijnse benamingen van de verschillende soorten goed van pas. Lees en download de lijst met Latijnse benamingen.

Een natuurvriendelijke tuin aanleggen en onderhouden

W. Van Spaendonck

Hoe ecologisch is een prairietuin?

Prairietuinen worden steeds meer gepromoot als de nieuwe visie op ecologisch tuinieren. Toch wenst Natuurpunt hier een kritische noot bij te plaatsen. Prairietuinen zijn per definitie geen ecologische tuinen! De planten die gebruikt worden in een prairietuin zijn uitheems en sommigen ervan kunnen invasief worden. Het risico op uitzaaiing is bijgevolg steeds aanwezig. Bovendien wordt voor de aanleg van een prairietuin vaak gebruik gemaakt van vreemd bodemsubstraat zoals lava en betoniet. Lees meer.

Tel mee!

Uit telgegevens kan iedereen heel wat leren. Doe daarom mee met de tuintelprojecten van Natuurpunt.

François Van Bauwel