Natuurpunt foto

Actua

• 20/01/2015: Europees natuurherstelproject in Abeekvallei met één jaar verlengd
    Meeuwen-Gruitrode, 20 januari 2014 - Het natuurherstelproject dat Natuurpunt sinds 2010 met steun van Europa uitvoert in de Abeekvallei, wordt met één jaar verlengd. “Met enkele nieuwe wandellussen, infoborden en nieuwe plankenpaden zetten we dit jaar de kers op de taart. Bezoekers gaan nog beter kunnen genieten van het herstelde landschap”, zegt Robin Rotsaert van Natuurpunt, coördinator van het LIFE-project.

• 18/01/2015: Zachte winter jaagt vinken uit de tuin tijdens Het Grote Vogelweekend van Natuurpunt
    MECHELEN, 18 januari 2014 18:00 - Dit weekend hebben al meer dan 16.000 mensen in ruim 8500 tuinen vogels geteld tijdens Het Grote Vogelweekend van Natuurpunt. De resultaten lopen nog volop binnen via www.vogelweekend.be. Na 300.000 getelde vogels is al duidelijk dat de huismus net als vorig jaar de meest getelde vogel is in de Vlaamse tuinen. Het zachte winterweer zorgt ervoor dat bosvogels als de vink minder op zoek gaan naar voedsel in de tuin.

• 17/01/2015: Kauwen en kraaien baas op de Vlaamse speelplaatsen
    MECHELEN, 17 januari 2014 - ­ De kauw is de meest getelde vogel op de Vlaamse speelplaatsen. Dat blijkt uit de eerste cijfers van de vogeltelling voor scholen van Natuurpunt. 2492 leerlingen en 148 verschillende scholen hebben meegeteld tijdens de vogelweek voor scholen. De zwarte kraai en de merel vervolledigen de top drie.

• 14/01/2015: Natuurpunt roept op vogels in de tuin te tellen dit weekend
    MECHELEN, 14 januari 2015 - Hoe is het gesteld met de tuinvogels in Vlaanderen? Staat de huismus net als vorig jaar op één? Is de vrije val van de ringmus en de spreeuw eindelijk gestuit? Wat is het effect van het relatief zachte winterweer? Om een antwoord te vinden op die vragen organiseert Natuurpunt op 17 en 18 januari Het Grote Vogelweekend. De vereniging roept de hulp in van alle Vlamingen om mee vogels te tellen in de eigen tuin, ook als er weinig of geen vogels in vertoeven.

• 9/01/2015: Natuurpunt laat Vlaamse scholen vogels tellen op de speelplaats
    Mechelen, vrijdag 9 januari 2014 - In de week van 12 tot 16 januari tellen de leerlingen van ruim 500 Vlaamse scholen de vogels op hun speelplaats. De actie maakt deel uit van het Grote Vogelweekend, de jaarlijkse tuinvogeltelling van Natuurpunt die doorgaat op 17 en 18 januari. Met de telactie wil de natuurvereniging gegevens verzamelen over de verspreiding van vogels in Vlaanderen. Tegelijk wil ze zoveel mogelijk mensen aanmoedigen om iets te doen voor de vogels in hun tuin of op de speelplaats.

• 23/12/2014: Natuurpunt stelt Kempens privédomein Den Rooy na 167 jaar open voor iedereen
    MEERLE, 23 december 2014 - Natuurpunt heeft 42 hectare bos gekocht op wandelafstand van het dorpscentrum van de gemeente Meerle (Hoogstraten). Met relicten van hoogveen, bossen en een populatie van het bont dikkopje (een sterk bedreigde heivlinder) biedt Den Rooy belangrijke kansen voor de natuur in de Noorderkempen. Voor het eerst in 167 jaar zullen wandelaars en recreanten van het natuurschoon kunnen genieten. Om de financiering van de aankoop rond te krijgen, start Natuurpunt in het voorjaar met een fondsenwervingsactie.

• 20/12/2014: Rivierherstel Leie: schrapping natuur zet infrastructuurwerken Leie op losse schroeven
    BRUSSEL, 20 december 2014 - "Niets minder dan woordbreuk." Zo reageert Natuurpunt op de beslissing van de Vlaamse regering om 40% van de voorziene nieuwe natuur in het project rivierherstel Leie op de lange baan te schuiven. Die natuur is nodig om de schade door de infrastructuurwerken aan de Leie in Oost- en West-Vlaanderen te herstellen. De vereniging overweegt dan ook om een Europese klacht in te dienen.

• 18/12/2014: CosmoGolem verhuist van Vlaams parlement naar Oud-Turnhout
    OUD-TURNHOUT, 18 december 2014 - De CosmoGolem, een kunstwerk van Koen Vanmechelen en Natuurpunt, heeft een permanente stek gevonden in de Kempen. Hij zal een boodschap van hoop op meer natuur uitdragen vlak bij het speelbos van het Landschap De Liereman in Oud-Turnhout.

• 18/12/2014: 53 nieuwe jobs in sociale tewerkstelling bij Natuurpunt vanaf 2015
    MECHELEN, 18 december 2014 - Vanaf 1 januari 2015 krijgt Natuurpunt van minister van Leefmilieu Joke Schauvliege de financiële ruimte om 3 jaar lang 53 groenjobs te creëren. Groenjobs zijn sociale tewerkstellingsplaatsen in de natuur.

• 12/12/2014: 1600 bezwaarschriften om de poldergraslanden te redden
    BRUSSEL, 12 december 2014 - Het openbaar onderzoek naar de wetenschappelijke kaart van de poldergraslanden is afgelopen. De voorbije 60 dagen hebben meer dan 1600 burgers een bezwaarschrift ingediend. Natuurpunt, S.O.S. Kustpolders (Vogelbescherming Vlaanderen) en de West-Vlaamse Milieufederatie hadden daartoe opgeroepen. Op die manier willen de verenigingen ervoor zorgen dat elk poldergrasland wettelijk beschermd wordt.

Meer berichten