Afbeelding
Wissenhage
De Lijn

Stelplaats De Lijn in Wondelgem: ons standpunt

20 mrt 2024
Categorieën
Lokaal nieuws
Organisatie

De Lijn heeft nood aan een extra stel- en werkplaats, waar zowel trams als elektrische bussen kunnen gestald en onderhouden worden. Na een zoektocht naar een goed en voldoende groot terrein, heeft De Lijn gekozen voor Wissenhage, aan de Wondelgemse Meersen. Een eerste aanvraag werd, onder druk van buurtbewoners en milieu- en natuurverenigingen, ingetrokken. Onlangs deed De Lijn een nieuw voorstel, dat we opnieuw grondig onder de loep hebben genomen. Dit keer heeft Natuurpunt Regio Gent, na lang beraad, beslist dat we geen bezwaar meer indienen tegen de plannen. Toch blijven we waken dat alle voorwaarden gerespecteerd blijven.

De stelplaatsen van De Lijn in Gentbrugge en Destelbergen barsten uit hun voegen en kunnen niet uitbreiden omdat ze in de bebouwde kom liggen. Daarom zocht en vond De Lijn een alternatieve locatie aan de Wondelgemse Meersen.

Een moeilijke keuze

Voor De Lijn was het een rationele keuze: ze zijn al eigenaar van het terrein, het ligt dichtbij belangrijke verkeersassen en tram- en buslijnen, er is voldoende ruimte, en er ligt al een bestaande trambrug.

Maar voor vele omwonenden is dat helemaal geen goede keuze: een mooi en groot stuk groen gaat verloren, in een wijk waar meer groen net zeer welkom is. Een aantal omwonenden hebben daarom  bezwaar aangetekend tegen de vergunningsaanvraag van De Lijn. Zij hebben aan Natuurpunt Regio Gent gevraagd om samen met hen bezwaar aan te tekenen.

Natuurpunt Regio Gent is met pijn in het hart van plan om geen bezwaar aan te tekenen tegen de nieuwe aanvraag van De Lijn. Het gaat om een jammerlijk verlies van een mooi stuk open ruimte, dat klopt, maar vele factoren bemoeilijken het behoud ervan:

  • De harde bestemming van het gebied.
  • De eigendomssituatie van De Lijn.
  • De opstelling van de overheden (onder meer Stad Gent is voor de komst van de stelplaats).
  • Het openbaar nut (de noodzaak aan beter openbaar vervoer).
  • De zware vervuiling van het terrein die een ingrijpende sanering vergt. Wissenhage is immers een voormalige industriële stortplaats die verontreinigd is met asbest, minerale oliën, kwik, cadmium, chroom, PAK's en PFAS.

Onze voorwaarden: alternatievenonderzoek, natuurinclusief ontwerp, boscompensatie

In de nieuwe aanvraag (een eerdere aanvraag van De Lijn werd ingetrokken) zijn drie voorwaarden die voor Natuurpunt Regio Gent cruciaal waren, beter gewaarborgd:

  • Meer boscompensatie in Oost-Vlaanderen.
  • Een beter natuurinclusief ontwerp: het wordt een CO2-neutrale stelplaats met 17.000 m² groendaken, 1500 zonnepanelen en verwarming/koeling met warmtepompen. Het aanwezig groen wordt zoveel mogelijk behouden en aan de bebouwing komt een geluidswand met groenoverkapping.
  • Een meer onderbouwd locatieonderzoek. Natuurpunt Regio Gent blijft wel nog bezorgd over het locatieonderzoek: dat bleek toch wel heel summier in de aanvraag. Maar met bijkomende (mondelinge) informatie van De Lijn en van de Stad Gent lijkt het ons voldoende duidelijk dat er echt geen beter haalbaar alternatief was.

Dat alles betekent niet dat Natuurpunt Regio Gent staat te juichen over de nieuwe aanvraag van De Lijn. We gaan het dossier kritisch blijven opvolgen. We willen overbodige verharde parkeerplaatsen geschrapt zien: er is een quasi ongebruikte buurtparking vlakbij. En we zullen de natuurinclusieve uitvoering van het ontwerp sterk opvolgen (de geplande groendaken, het vermijden van onnodige verharding en groenverlies,…).

De Lijn voorziet in de nieuwe aanvraag ook een publiek toegankelijke groenzone tussen de Hurstweg en de spoorweg (zie rechterzone op de foto bovenaan). In eerste instantie wou De Lijn daar een oefenterrein voor buschauffeurs aanleggen. Dat luik is onder druk van de omwonenden, van het actiecomité Bloemekenswijkbos en van Natuurpunt Regio Gent geschrapt. Daardoor komt nu meer dan 2,5 hectare (bijna 4 voetbalvelden) groen in de plaats, waar de buurtbewoners mee vorm aan kunnen geven.

Geen stelplaats betekent geen natuur?

Onze beslissing om geen nieuw bezwaar aan te tekenen, heeft bijkomend ook een heel pragmatische reden. Stel dat de stelplaats er niet kan komen (onder andere bijvoorbeeld door veel en langdurig, ook juridisch protest), dan is de dreiging zeer reëel dat beide terreinen (stelplaats én groenzone) verloren dreigen te gaan door verkoop op de private markt. Wat hebben we dan gewonnen? Alleen maar verlies, maar wel met opgeheven hoofd? Daarom lijkt het Natuurpunt Regio Gent zinvoller om te streven naar een tussenoplossing, te waken over het natuurinclusief ontwerp, en het voorziene natuurgebied te garanderen.

Uiteraard respecteren en begrijpen we de beslissing van het actiecomité Bloemekenswijkbos en andere omwonenden om bezwaar aan te tekenen. We hopen dat zij ook onze argumentatie kunnen begrijpen, en we willen die zeker komen toelichten aan het actiecomité en aan de buurtbewoners. En we hopen dat we, ondanks bepaalde meningsverschillen, actief kunnen samenwerken met zoveel mogelijk omwonenden aan de uitbouw van het voorziene natuurgebied. Daar hebben we allemaal veel belang bij.