Natuur.oriolus 2006-2 Eigenzinnige nestplaatskeuze bij Huiszwaluw bemoeilijkt bescherming

Auteurs
Natuurstudie
Type publicatie
Magazine
Natuur.Oriolus

Het gaat niet goed met de Huiszwaluw Delichon urbicum in Vlaanderen. Het aantal broedparen nam met ca. 75% af de laatste 30 jaar en de soort staat nu op de Rode Lijst als kwetsbaar. Vermits ze uitsluitend aan gebouwen broedt, is de Huiszwaluw voor haar voortbestaan volledig aangewezen op de mens en de grillen van zijn bouwstijlen en bouwmodes.
Natuurpunt Studie heeft in 2004-2006 een Bijzonder Leefmilieuproject met de steun van de Provincie Limburg uitgevoerd rond deze soort.
In een eerste fase van deze studie werd enerzijds nagegaan welke kenmerken ze verkiezen voor de nestplaats aan gebouwen, en anderzijds welke aspecten van het landschap belangrijk zijn voor de vestiging van huiszwaluwkolonies. Huiszwaluwen hebben een grote nieuwvrees, en de meeste kolonies zitten al tientallen jaren op dezelfde traditionele plaatsen.
In een tweede fase werden experimenten uitgevoerd om Huiszwaluwen te (her)vestigen dmv. kunstnesten, steunlatjes en een soort ‘ideale nestbak met kunstnesten’. In een aantal gevallen werden ook lokgeluiden aangewend om vogels naar nieuwe locaties te lokken. In het eerste broedseizoen bleek dit slechts op één locatie succesvol. Interesse van jonge zwaluwen in de zomer geeft wel hoop op vestigingen op langere termijn, tenminste voor de lokaties die in de buurt van bestaande kolonies lagen.