Hoe organiseer je een succesvolle activiteit?

Een activiteit is een wandeling, een fietstocht, een cursus, of alles wat jullie maar als kleinere activiteit kunnen verzinnen. Zoek je inspiratie voor de organisatie van een groter evenement? Dan kan je hier tips vinden.

Tips voor het organiseren van een activiteit

Wandelingen, fietstochten en excursies met net dat tikkeltje meer zijn ‘in’. Natuurbeleving ligt goed in de markt en dat is te merken. We zijn lang niet meer de enige vereniging die zo’n activiteiten aanbiedt. Bovendien is de interesse van de bevolking veranderd. Mensen zijn kieskeuriger in de invulling van hun vrije tijd. Maak gebruik van onze tips om wat extra volk naar je activiteit te lokken.

Meesurfen op nationale activiteiten

Als afdeling pik je in op de nationale Natuurpuntactiviteiten en geniet je mee van de promo hierrond: van je eigen folder voor de actie, posters, banners en vlaggen, items op Facebook tot jouw activiteit op een eigen webpagina op de nationale campagnesite.

BEKIJK HET JAARPROGRAMMA

Inspiratie voor activiteiten

Terwijl onze vereniging in het verleden succesvol (de pionier en de enige) in het aanbieden van wandelingen in de natuur was, zijn we dat nu niet meer. Bovendien is de belangstelling van de bevolking veranderd. Men zoekt nu een kwaliteitsvolle invulling van de vrije tijd.

ONTDEK INSPIRERENDE VOORBEELDEN

Promo en publiciteit

Naast een goede organisatie mag je zeker ook de promo van je activiteit niet uit het oog verliezen. Laat de wereld weten wat je organiseert! Gebruik zeker onze activiteitendatabank om je activiteit online te zetten. Link hierbij door naar UitinVlaanderen om je activiteit nog breder bekend te maken. Ga daarnaast zeker ook aan de slag met je eigen nieuwsbrief of afdelingstijdschrift. En vergeet vooral ook de eigen social mediakanalen niet. Wil je meer weten over bovenstaande promotiekanalen? Snuister dan eens verder rond op onze pagina rond promotie en communicatie.

Herbruikbare bekers op je activiteit

Vanaf 2020 is het op alle evenementen - van schoolfeesten tot grote festivals - verboden om drank te serveren in wegwerpbekertjes, blikjes of petflesjes.

Ook grote publieksactiviteiten van Natuurpunt komen hiervoor in aanmerking. Dranken kunnen wel nog aangekocht worden in petflessen, glazen wegwerpflessen of eventueel blik, maar de drank zelf moet aan de consument geserveerd worden in herbruikbare bekers. Achter de toog/backstage geldt een sorteerverplichting voor deze wegwerpartikelen. Glazen retourflessen of dranken (voor bieren of via een postmixsyteem ook voor water, frisdranken, wijn en cocktails) zorgen sowieso voor minder afval.

Kiest een organisator er toch voor om wegwerprecipiënten aan te bieden, dan moet hij die materialenstroom voor 90 procent (en vanaf 2022 voor 95 procent) opnieuw inzamelen - de bewijslast ligt bij de organisator. Jarenlange ervaring en projecten hebben aangetoond dat frontstage sorteerbakken niet helpen. Inzameling kan bijvoorbeeld wel slagen door te werken met een retoursysteem om de stroom backstage zuiver te krijgen.

Meer informatie vind je op deze website van OVAM.

Hoe organiseer ik een cursus met Natuuracademie?

Wil je als Natuurpunt-afdeling, organisatie, bedrijf of gemeente ook een activiteit organiseren met Natuuracademie? In deze portfolio vind je alle lezingen, workshops en cursussen die je kunt boeken.

BEKIJK HET AANBOD VAN NATUURACADEMIE

Icoon - Wist je dat

Vragen?

Neem contact op met je Verenigingscoach.