Internationaal natuurbeheer

BirdLife International

Als lid van Natuurpunt steun je natuurbehoud wereldwijd. Natuurpunt is immers de Vlaamse partner van BirdLife International. BirdLife Belgium is als koepelvereniging van Natuurpunt en Natagora officieel de Belgische partner van BirdLife International.

BirdLife International is de overkoepelende organisatie voor de bescherming van biodiversiteit en vogels en hun leefgebieden in het bijzonder. BirdLife heeft partnerorganisaties en vertegenwoordigers in meer dan honderd landen en is de spreekbuis van meer dan 2,3 miljoen natuurbeschermers.

BirdLife werkt ondermeer rond de bescherming en monitoring van Belangrijke Vogelgebieden en de bescherming van bedreigde vogelsoorten door het opstellen en uitvoeren van actieplannen. BirdLife partners beschermen meer dan 1 miljoen ha van de prachtigste natuurgebieden in 25 landen. BirdLife International is ook een sterke lobby en adviesorganisatie naar de Europese Commissie en voor de opvolging van conventies (Bern, Bonn, AEWA, Ramsar, Biodiversiteit).

BirdLife Belgium

Natuurpunt werkt op federaal niveau samen met onze Franstalige collega’s van Natagora en onze Duitstalige collega’s van BNVS-Ostbelgien.

Deze samenwerking is ontstaan in 1951 toen de vereniging Belgische Natuur- en Vogelreservaten werd opgericht. In 1987 splitste het secretariaat van BNVR zich in ex-Natuurreservaten en Réserves Naturelles die bleven samenwerken onder de nationale koepel. In januari 2004 besloten Réserves Naturelles en AVES om als fusievereniging Natagora het grote publiek voor natuurbescherming te winnen. Réserves Naturelles en AVES blijven als vereniging bestaan.

Jan Van Gent - Edgard Verhasselt
Edgard Verhasselt

Eurosite

Natuurpunt is lid van EUROSITE, de Europese vereniging voor terreinbeherende instanties. Eurosite werd in 1989 opgericht op initiatief van het Franse ‘Conservatoire du Littoral’ en is gevestigd in Tilburg, Nederland.

Een zeventigtal organisaties uit 18 landen maken deel uit van Eurosite. Zowel grote organisaties zoals RSPB, English Nature, Natuurmonumenten, als regionale verenigingen zoals Generalita Valencia en Hortobagy National Park maken deel uit van de Eurosite familie.

Eurosite fungeert als katalysator om een intensieve samenwerking en discussie over natuurbeheer en natuurbehoud tussen de verschillende landen op te bouwen. Dit wordt nagestreefd door het organiseren van workshops, uitbouw van een intranet, een project van ‘tweeling-reservaten’, Oost-Europaproject en veel meer. Eurosite organiseert workshops voor terreinbeheerders en acties rond de invulling van NATURA 2000 van de Europese Unie.

Red het Regenwoud

Natuurpunt steunt een aantal projecten in het buitenland.

• Zo redden we samen met andere BirdLife partners 101.000 hectare regenwoud in Sumatra.
  • Natuurpunt ondersteunt SAVE Brasil voor het behoud van het regenwoud in Murici (6.100ha) en Serra do Urubu (1.000ha). Beide boscomplexen herbergen een fenomenaal aantal unieke planten- en diersoorten.