JNM: de beestigste jeugdbeweging

Jeugdbond voor Natuur en Milieu

Ben je 26 of jonger? En heb je zin om je te verdiepen in de natuur, aan natuurbeheer beheer te doen, of rond milieu te denken en handelen op een zomerkamp? Dan ben je bij de JNM aan het juiste adres! Al meer dan 25 jaar is jeugdbeweging JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu) de referentie voor jonge natuurliefhebbers.

JNM is een jeugdbeweging voor alle jongeren van 7 tot 26 jaar die geïnteresseerd zijn in natuur en milieu. Samen trekken we de natuur in om ons te verdiepen in de diversiteit van ons planten- en dierenrijk, doen we aan natuurbeheer (dikwijls in samenwerking met Natuurpunt), of werken we zeer concreet rond een milieuthema zoals ecologische voeding.

JNM heeft 50 lokale afdelingen in Vlaanderen. Mensen met wie je samen bij jou in de buurt op verkenning kunt gaan, of waar je zielsgenoten vindt om een spetterende milieuactie ineen te steken. Aarzel niet om hen te vergezellen, want ze staan altijd open om hun kennis en passie met nieuwe mensen te delen!

Er zijn drie leeftijdscategorieën:

• piepers: 7- tot 12-jarigen
  • ini’s: 13- tot 15-jarigen
  • gewone leden: 16- tot 25-jarigen
JNM - Jonas Dillen
Jonas Dillen

Zomerkampen

Het kampenseizoen is het hoogtepunt van hun activiteitenaanbod. In de zomervakantie kan je kiezen tussen een 60-tal kampen en volop genieten van alles waar JNM voor staat: natuurstudie, natuurbeheer en milieubescherming, maar uiteraard ook dolle kampenpret.

Natuurbeheerkampen (7 tot 26 jarigen)

De zomer een weekje de handen uit de mouwen steken in de mooiste natuurgebieden van België? Het kan, op een werkkamp van JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu, 7 tot 26 jaar). Zo'n werkkamp is zweten, ons amuseren en samen genieten. Een uitgegraven poel eindigt met een moddergevecht, een gehooid weiland eindigt met een frisse duik en de dag eindigt met een gezellig kampvuur. En ons werk zorgt voor Natuupuntgebieden in topvorm.

Zomerkampen (16-26 jarigen)

Op zomerkamp in de Europese wildernis? Duinen afduiken achter een parelmoervlinder, samen een orchidee op naam brengen en de hartvormige pupillen van de geelbuikvuurpad ontdekken? Het kan, op de zomerkampen van JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu). Dit jaar zijn er extra veel natuurstudiekampen. Als jij - of jouw (klein)kinderen - tussen de 16 en 26 jaar oud bent, aarzel niet en ontdek samen met ons al het moois dat de natuur ons te bieden heeft

Samenwerkingsovereenkomst Natuurpunt & JNM

Waarom samenwerken?

Natuurpunt en JNM delen de doelstelling om jongeren in contact te brengen met natuur- en milieuthema’s. Omdat er veel raakpunten zijn tussen beide verenigingen is het belangrijk dat we elkaar versterken en helpen om elkaars doelstellingen te bereiken.

Doelstellingen van Natuurpunt en JNM i.v.m. jongeren

Natuurpunt is actief rond 4 werkingsvelden: aankopen en beheren van natuurgebieden, natuurstudie, beleidsopvolging en –beïnvloeding, en natuur- en milieu-educatie. Natuurpunt richt zich tot de hele maatschappij en meer bepaald tot gezinnen. Natuurpuntactiviteiten voor jongeren zijn vaak onderdeel van activiteiten voor het hele gezin.

JNM is een jeugdbeweging en tegelijk een natuur- en milieuvereniging. De organisatie wil zoveel mogelijk jongeren tussen 7 en 26 bereiken en hen in contact brengen met natuur en milieu.

We zijn ervan overtuigd dat Natuurpunt en JNM complementair zijn. Door een goede samenwerking kunnen we een grote groep jongeren aantrekken die door natuur en milieu geboeid zijn. En die zich op lange termijn willen engageren voor natuurstudie en –behoud, en voor een gezond en duurzaam leefmilieu.

Logo JNM
JNM

Hoe ziet de samenwerkingsovereenkomst eruit?

• Twee keer per jaar is er overleg tussen Natuurpunt en JNM. Afhankelijk van de tijd en nood is er overleg tussen medewerkers en vrijwilligers van Natuurpunt en JNM.
  • Natuurpunt en JNM werken samen om JNM-afdelingen op te starten.
  • Natuurpunt en JNM moedigen alle vormen van gezamenlijke activiteiten aan.
  • JNM en Natuurpunt maken werk van een doorstroombeleid zodat oude sokken van JNM zich welkom voelen bij Natuurpunt.
  • JNM kan de brugorganisatie en ambassadeur zijn tussen Natuurpunt en de jeugdsector.
  • Natuurpunt en JNM promoten elkaars werking voor elkaar interessante doelgroepen.
  • Natuurpunt en JNM werken zoveel mogelijk samen aan inventarisatie- en andere studieprojecten. Natuurpunt kan materiële ondersteuning bieden voor beheeractiviteiten.
  • Bij projecten wordt steeds onderzocht of Natuurpunt en JNM voor elkaar een meerwaarde kunnen betekenen.