Juridische FAQ's en trefwoordenlijst

Icon
Icoon_Groot - Vragen

Je bent vrijwilliger bij Natuurpunt en wordt geconfronteerd met juridische vraagstukken rond beleid? Hier vind je een kort overzicht van de meest gestelde vragen. Zij zijn in de eerste plaats opgesteld vanuit praktisch oogpunt. Vind je niet wat je zoekt of is het een complex probleem, mail dan even naar de Natuurpunt-juristen.

Juridische FAQ's

Je bent vrijwilliger bij Natuurpunt en wordt geconfronteerd met juridische vraagstukken rond beleid? Hier vind je een kort overzicht van de meest gestelde vragen. Zij zijn in de eerste plaats opgesteld vanuit praktisch oogpunt.
Vind je niet wat je zoekt of is het een complex probleem, neem dan even contact op met de juristen.

Iemand bewerkt onze terreinen zonder toelating of overeenkomst. Wat moet ik doen?

In eerste instantie ga je best in overleg. Er is een grote kans dat de persoon zich vergist en dat we het probleem kunnen verhelpen door goed te communiceren. Verwittig zeker de verantwoordelijke planner voor het gebied.

Wanneer toch blijkt dat de persoon van kwade wil is, contacteer je het secretariaat. Wij verwittigen de persoon meteen officieel dat die het onrechtmatig gebruik moet stoppen.

Is het een terugkerend probleem? Dan kan je klacht indienen bij de politie. Leg onze eigendoms-/beheerovereenkomst voor en toon aan dat de persoon zich zonder toestemming op onze terreinen bevindt.

Wanneer de situatie blijft voortduren, bekijken we in samenspraak of een gerechtelijke procedure op zijn plaats is.

Er wordt schade veroorzaakt aan onze natuurgebieden (bijvoorbeeld hagen verwijderd, bomen gekapt, afgravingen,...), is Natuurpunt hiervoor verzekerd?

Verwittig bij élk schadegeval het secretariaat. Dat is essentieel. Het secretariaat zal het schadegeval dadelijk melden aan de verzekering van onze vereniging. Zelfs bij kleinere gevallen is dat van groot belang. Als er ooit discussie over ontstaat, zullen we beroep kunnen doen op de verzekering om onze rechten te verdedigen of om de schade te vergoeden.

Wil je een schadegeval melden? Contacteer dan [email protected]. Stuur foto’s mee en geef een duidelijk overzicht van de feiten en de schade.

Wij willen als Natuurpunt afdeling graag administratief bezwaar of beroep indienen tegen een omgevingsvergunning die onze belangen dreigt aan te tasten. Wie neemt het initiatief en kunnen wij rekenen op ondersteuning vanuit het secretariaat?

Het secretariaat komt in principe enkel tussen als er gewestelijke milieu- of natuurbelangen aangetast worden die het lokale of regionale niveau overschrijden. Bij zuiver lokale of regionale problemen stapt Natuurpunt in principe niet mee in de beroepsprocedure. De directeur en - in sommige gevallen - de raad van bestuur beslissen daarover.

Natuurpunt zal de afdeling wel met raad en daad bijstaan. Natuurpunt adviseert de aangesloten afdelingen, regionale verenigingen en werkgroepen over juridische vragen over beroepsprocedures en klachten in de volgende gevallen:

  • de vraag komt vanuit een afdeling, regionale vereniging of werkgroep en dus niet vanuit een individu
  • de natuur-, milieu- of ruimtelijke wetgeving wordt aangetast
  • het gaat niet om persoonlijke belangen (bv. onteigening, eigenaarsbelangen, ...)

Hoe gaan we formeel te werk om een bezwaar op te stellen tijdens het openbaar onderzoek over een omgevingsvergunning?

Doorgaans wordt er bij de aanvraag van een omgevingsvergunning een openbaar onderzoek georganiseerd. Tijdens het openbaar onderzoek (30 dagen) kan je het dossier gaan inkijken bij de gemeente en een bezwaarschrift indienen. Het vraagt weinig administratie om een bezwaar in te dienen. Voor het verdere verloop van de procedure is het belangrijk je naam en contactgegevens toe te voegen. Als het bezwaar wordt ingediend door de afdeling, kies je best één contactpersoon.

Een openbaar onderzoek wordt altijd aangekondigd met een aanplakking op de betreffende site. Als de gemeente een website heeft, staat het daar ook op. Daarnaast kan je op het publiek omgevingsloket de lopende openbare onderzoeken raadplegen.

Het volstaat om tijdens de periode van 30 dagen een schriftelijke of digitale uiteenzetting van je opmerkingen of bezwaren aan de gemeente te bezorgen. Dit kan via het omgevingsloket, per brief of per mail.

Dien je bezwaar in via het omgevingsloket? Dan raden wij aan om een screenshot te nemen en/of je bezwaar ook per mail door te sturen (omdat het omgevingsloket al eens durft te haperen).

Kan enkel een vzw bezwaar indienen?

Nee, elke natuurlijke persoon of rechtspersoon kan tijdens het openbaar onderzoek standpunten, opmerkingen of bezwaren indienen. Je kan dus ook uit eigen naam of in naam van de afdeling (als dat onderling besproken werd) bezwaar indienen.

De vergunningverlenende overheid moet daarop antwoorden. Als ze bij haar beslissing geen rekening houdt met je opmerkingen of bezwaren, moet ze op zijn minst motiveren waarom.

Hou wel in je achterhoofd dat je je ‘belang’ moet aantonen om een beroep in te dienen. Als je geen buurtbewoner bent, kan het moeilijk zijn daarvan te laten blijken. Het zal als particulier ook moeilijker zijn om ‘natuur’ als argument te gebruiken.

Ik heb tijdens het openbaar onderzoek geen bezwaar of opmerkingen ingediend tegen een omgevingsvergunning. Kan ik nu nog beroep indienen?

Ja. In het omgevingsvergunningsdecreet stonden bepalingen waaruit volgde dat enkel bezwaarindieners beroep konden aantekenen. Die bepalingen werden vernietigd door het Grondwettelijk Hof. De reden daarvoor is dat ze het grondrecht op toegang tot de rechter te veel inperkten.

Je zal wel extra moeten motiveren waarom je er belang bij hebt dat de vergunningsaanvraag in kwestie niet (onvoorwaardelijk) wordt goedgekeurd.

Hoe gaan we formeel te werk om een ontvankelijk beroep in te dienen tegen een omgevingsvergunning?

Heeft de gemeente of de deputatie een omgevingsvergunning afgeleverd? Dan kan je daartegen een beroep indienen bij de deputatie of de Vlaamse Regering. Je moet het beroep indienen binnen een termijn van 30 dagen na aanplakking/kennisgeving.

Je kan het beroep digitaal (via het omgevingsloket) of schriftelijk met aangetekende zending indienen. Kies je voor aangetekende zending, dan moet je tegelijk een afschrift bezorgen aan de vergunningaanvrager en aan de vergunningverlenende overheid.

Het beroepsschrift moet de volgende zaken bevatten:

  • de naam, de hoedanigheid en het adres van de beroepsindiener
  • de identificatie van de bestreden beslissing (dossiernummer, onderwerp ...)
  • de reden(en) waarom het beroep wordt ingesteld
  • een omschrijving van de gevolgen die je ondervindt of ondervond door de beslissing of het belang dat je hebt bij de weigering/aanpassing van de omgevingsvergunning.

Toe te voegen bewijsstukken (bestanden):

  • een betalingsbewijs van de dossiertaks van 100 euro
  • de statuten van Natuurpunt (als we het beroep namens Natuurpunt indienen)
  • de nodige overtuigingsstukken
  • een inventaris van de overtuigingsstukken

Je kan in je beroepschrift verzoeken om gehoord te worden. Dat gebeurt door de bevoegde overheid of de provinciale of gewestelijke omgevingsambtenaar. Is er een advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist (bijv. als er MER-plicht is), dan gebeurt de hoorzitting door de provinciale (POVC) of de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie (GOVC), afhankelijk van het bestuur waarbij je beroep indient.

De provinciale omgevingsambtenaar of de POVC behandelt de beroepen tegen omgevingsvergunningen afgeleverd door de gemeente. De gewestelijke omgevingsambtenaar of de GOVC behandelt beroepen tegen omgevingsvergunningen afgeleverd door de provincie.

De omgevingsambtenaar of de omgevingsvergunningscommissie (POVC of GOVC) verleent daarna een (niet-bindend) advies.

Je mag een uitspraak verwachten ten laatste 120 dagen na de ontvankelijkheidsverklaring van je beroep. Ben je het niet eens met de uitspraak, dan kan je nog beroep instellen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Dat kan binnen een termijn van 45 dagen vanaf de kennisgeving van de vergunningsbeslissing.

Adressen

Van de deputatie/POVC: per provincie terug te vinden op hun respectievelijke website:

Van de Vlaamse Minister Leefmilieu/GOVC:
Afdeling Gebiedsontwikkeling, omgevingsplanning en – projecten (GOP) - Directie
Omgevingsprojecten
Koning Albert II-laan 20 bus 8
1000 Brussel

De enige toegangsweg tot onze percelen loopt via een weg waar de eigenaar niemand toegang verleent. Wat nu?

Op die vraag bestaat geen pasklaar antwoord. Zo een discussie belandt dan ook maar al te vaak bij de vrederechter.

Dat komt omdat er verschillende ‘statuten’ zijn voor kleine landelijke wegen, openbaar (ook onze wandelaars zijn welkom) of privaat (enkel toegang voor beheer). Hieronder worden de verschillende mogelijke ‘statuten’ opgesomd om uit deze patstelling te geraken en doorgang te verkrijgen:

  • De weg is terug te vinden op de atlas der buurtwegen. Die vind je in het interprovinciaal geoloket Trage Wegen. In dat geval is de gemeente bevoegd om de weg open te stellen. Aarzel niet om de bevoegde gemeentediensten erover aan te spreken.

  • Uit de plannen (evt. bij de akte) zou kunnen blijken dat er sprake is van een zogenaamde losweg. In dat geval kunnen alle aangelande erfeigenaars via de ‘losweg’ uitweg nemen naar de openbare weg.

  • In het verleden kan een conventioneel recht van overgang zijn bekomen. Een erfdienstbaarheid van overgang kan énkel door een titel (een overeenkomst, dus check de akte) worden gevestigd. Je kan niet afleiden dat die bestaat uit een feitelijke overgang.

  • Via de vrederechter: wanneer een perceel ingesloten ligt en er geen toegang kan worden ingericht zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan bij de vrederechter een ‘recht van uitweg’ (of een erfdienstbaarheid van uitweg) worden gevorderd. Een recht van uitweg wordt niet toegestaan wanneer de eigenaar het ingesloten karakter zelf heeft veroorzaakt. Er moet ook een compensatie worden betaald.

  • De wettelijke erfdienstbaarheid van openbaar nut ten voordele van de inwoners van een gemeente op een privaat perceel is een erfdienstbaarheid die wel kan worden bekomen door verjaring. De weg of het pad moet daarvoor gedurende 30 jaar op ondubbelzinnige wijze gebruikt worden door het publiek. Het is niet voldoende dat alleen aangelanden de weg gebruiken. Wanneer de private weg is ingeschreven in de atlas der buurtwegen (online te raadplegen per provincie), kan de verkorte verjaringstermijn van 10 of 20 jaar van toepassing zijn.

Als het toch tot juridische stappen komt, wie neemt dan het initiatief en wie betaalt de rekening?

Het antwoord verschilt naargelang het soort juridisch geschil en is opgenomen in een interne nota. Elke beslissing om een rechtszaak op te starten, wordt genomen door de Raad van Bestuur. In die beslissing wordt ook de kostenverdeling afgesproken.

Schadegeval in het kader van de burgerlijke aansprakelijkheid

Bij een schadegeval in het kader van de burgerlijke aansprakelijkheid, kunnen we in veel gevallen een beroep doen op onze rechtsbijstandverzekering. Contacteer daarvoor dadelijk het secretariaat.

Als het gaat om een beleidsgerelateerde zaak

Natuurpunt vzw start enkel rechtszaken op als er gewestelijke milieu- of natuurbelangen aangetast worden die het lokale of regionale niveau overschrijden. Dat zijn zaken:

  • met een Vlaamse impact, uitstraling of symboolwaarde
  • die kunnen dienen als een belangrijk precedent
  • die kunnen dienen om een bepaalde thematiek op de politieke agenda te zetten
  • Bij zuiver lokale of regionale problemen stapt Natuurpunt in principe niet naar de rechtbank. Er zijn twee uitzonderingen waarbij Natuurpunt toch naar de rechtbank kan stappen tegen lokale problemen:bij lokale problemen die van een dergelijke omvang zijn dat ze een impact hebben op Vlaams niveau
  • bij een lokaal probleem met een belangrijke precedentwaarde voor het Vlaamse niveau (bv. ganzenschade).

Bij patrimoniumgerelateerde zaken

Natuurpunt beheer vzw staat in voor de rechtszaken (en draagt de kosten voor) procedures ter bescherming van eigendomstitels (of huurrechten): bv.: pachtgeschillen, geschillen over grenzen of een beheerplan juridisch afdwingen.

Inbreuken met een impact op de natuurwaarden of de ruimtelijke ordening

Bij inbreuken die een impact hebben op de natuurwaarden of op de ruimtelijke ordening van een gebied, verdelen we de kosten gelijk over de lokale afdeling en het landelijk niveau. Ook eventuele baten verdelen we gelijk.

Waar kan ik actuele wetgeving raadplegen?

Eerst en vooral: fantastisch dat je zelf op zoek wilt gaan binnen het kluwen van de Vlaamse natuurwetgeving! Het is zeker een uitdaging, maar wij helpen je graag op weg.

Actuele algemene Vlaamse wetgeving kan je makkelijk opzoeken via de Vlaamse Codex. Daar kan je doorklikken naar recente wijzigingen en uitvoeringsbesluiten. Als je bij een specifieke wet op 'info document' klikt, kan je zelfs meteen de parlementaire voorbereiding raadplegen.

Specifiek voor natuur- en milieuregelgeving kan je per thema op zoek gaan bij de EMIS navigator. Klik eens op het thema 'natuur' en je ziet meteen de laatste versie van het veldwetboek, het jachtdecreet én het natuurdecreet.

Wil je weten voor welke werken een omgevingsvergunning nodig is of wat je nu ook weer mag doen binnen agrarisch gebied? Kijk dan even op de zeer toegankelijke website van ruimtelijke ordening. Naast de actuele versie van de Codex of VCRO, kan je de aankondigingen van nieuwe uitvoeringsplannen consulteren. 

De exacte ligging van een perceel kan je bekijken op Geopunt. Daar kan je tegelijk de gewestplanbestemming nagaan, de ligging binnen SBZ of de biologische waardering.

Hoe start je een online petitie? En hoe verzamel je bezwaarschriften online?

We gingen op zoek naar verschillende platformen die je kan gebruiken om online een petitie op te stellen of bezwaarschriften te verzamelen. In het onderstaande document bespreken we vier platformen met hun voor- en nadelen. We beschrijven ook telkens hoe je te werk gaat.

Bekijk hier de samenvatting >>

Trefwoordenlijst

Juridisch taalgebruik kan best complex zijn. Laat je daardoor zeker niet afschrikken. Hieronder helpen we je op weg met enkele termen die je regelmatig kan tegenkomen.

Aangelanden

Eigenaars/gebruikers van een perceel dat langs iets gelegen is, bijvoorbeeld aan een weg, dijk of rivier, of naast een ander perceel waarop vergunningsplichtige handelingen worden gesteld.

Administratief beroep indienen

Administratief beroep kan je indienen als een bestuursorgaan een besluit heeft genomen en je bent het er niet mee eens. Je gaat dan aan een hoger bestuursorgaan vragen om het besluit te herzien en te veranderen.

Administratief bezwaar indienen

Tijdens een openbaar onderzoek kan je administratief bezwaar indienen. Dat wil zeggen dat je je bezwaren, opmerkingen en/of vragen doorgeeft aan het bestuursorgaan dat daarover moet beslissen. Het is een 'administratief' bezwaar omdat je het niet bij een rechter indient. Je vraagt aan het bestuursorgaan in kwestie om bij haar beslissing rekening te houden met jouw opmerkingen en bezwaren.

Atlas der buurt- en voetwegen

Deze historische kaarten zijn digitaal beschikbaar op Geopunt. De atlas duidt alle buurtwegen met een openbaar karakter aan. Het eigendomsstatuut van die wegjes is daarbij van geen tel. Het Decreet Gemeentewegen (2019) voorziet een betere bescherming van de buurtwegen door o.a. één juridisch statuut voor alle soorten gemeentewegen in te voeren en elke gemeente te verplichten een register op te maken van die wegen.

Beheerovereenkomst

Een overeenkomst waarbij het beheer van een perceel of een aantal percelen aan iemand wordt toevertrouwd. Zo geven overheden of particulieren verschillende percelen aan Natuurpunt in beheer.

Beroepsprocedure

Als er een administratieve of gerechtelijke beslissing is genomen ("in eerste aanleg") en je bent het niet eens met de uitkomst daarvan, dan kan je het dossier doorgaans laten beoordelen door een tweede instantie. Dat gebeurt in een beroepsrocedure. Welke instantie/rechter is bevoegd om dat beroep te behandelen? Dat hangt af van de instantie/rechter die het dossier in eerste aanleg heeft behandeld.

Biologische waarderingskaart (BWK)

De biologische waarderingskaart (BWK) is een inventarisatie van het biologische milieu en de bodembedekking van Vlaanderen en Brussel. Daarop wordt steeds een waardering weergegeven van de biologische toestand van een perceel.

Bouwvergunning / Stedenbouwkundige vergunning

Als je werken uitvoert in het Vlaamse Gewest, is de algemene regel dat hiervoor een vergunning nodig is. De meest voorkomende vergunning was vroeger de stedenbouwkundige vergunning of bouwvergunning (o.a. nodig voor het bouwen, verbouwen, slopen, graven, plaatsen van reclameborden en afsluitingen ... ). De bouwvergunning werd in 2017 samengevoegd met de milieuvergunning en de verkavelingsverguning in de Omgevingsvergunning.

BPA

Bijzonder plan van aanleg. Dat is een ruimtelijk plan dat een meer gedetailleerde en/of afwijkende invulling geeft aan de bestemming van een gebied. Het is een verfijning van het gewestplan. De BPA’s dateren uit de Wet Stedenbouw (1962) en werden in 1999 vervangen door RUP's.

Burgelijke aansprakelijkheid

Als iemand anders schade oploopt door jouw fout, onvoorzichtigheid of nalatigheid, dan ben je daar aansprakelijk voor. Dat betekent dat je verplicht bent om het slachtoffer schadeloos te stellen, d.w.z. je herstelt de schade of betaalt een schadevergoeding.

Conventioneel recht van overgang

Het recht om via andermans eigendom een perceel te bereiken. Een conventioneel recht van overgang of een conventionele erfdienstbaarheid van doorgang vloeit voort uit een overeenkomst. Dat is in tegenstelling tot een wettelijke erfdienstbaarheid van doorgang, die uit de wet of een rechterlijke uitspraak voortvloeit.

Deputatie

Provinciebestuur

Een gerechtelijke procedure

Naast administratieve procedures bestaan er ook verschillende gerechtelijke procedures. Daarbij wordt een geschil of een overtreding/misdrijf voorgelegd aan en behandeld door een rechter.

Eigendomsovereenkomst

Een overeenkomst waarbij de eigendom van een bepaald perceel of meerdere percelen wordt overgedragen

EMIS navigator

Op deze site zijn alle leefmilieu-, natuur- en energiewetgevingen beschikbaar (ook in geconsolideerde vorm).

Erfdienstbaarheid

Een erfdienstbaarheid is een last die rust op een onroerend goed (= het dienend of lijdend erf) tot gebruik en nut van een ander onroerend goed (= het heersende erf). Een erfdienstbaarheid ontstaat ofwel uit de natuurlijke ligging van de plaatsen, ofwel uit de verplichtingen die de wet oplegt of uit overeenkomsten. De erfdienstbaarheid van uitweg/doorgang is daar een voorbeeld van.

Gebruiksovereenkomst

Een overeenkomst waarbij het gebruik van een perceel of een aantal percelen aan iemand wordt toevertrouwd. Veel percelen van Natuurpunt worden via een gebruiksovereenkomst door lokale landbouwers gebruikt voor een jaar. Die overeenkomst kan maximum 2 keer verlengd worden.

GECORO

Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening. Een adviesraad voor ruimtelijke ordening op het niveau van de gemeente. De GECORO wordt geregeld in de Codex Ruimtelijke Ordening. Haar samenstelling en bevoegdheden zijn dus wettelijk vastgelegd. Ze kan advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening. Dat kan op eigen initiatief of op verzoek van de provincieraad of de deputatie.

Gewestplanbestemming

De ruimtelijke bestemming van een gebied volgens het gewestplan.

Habitat- en Vogelrichtlijn

De Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn zijn richtlijnen van de Europese Unie waarin aangegeven wordt welke soorten en welke habitats (leefgebieden voor soorten) beschermd moeten worden door de lidstaten.

HAG

Herbevestigd agrarisch gebied. Dat is een agrarisch gebied dat door de Vlaamse regering bevestigd werd. In die gebieden werd de landbouwbestemming expliciet bevestigd en kregen landbouwers de zekerheid dat er op lange termijn aan landbouw kan worden gedaan. Binnen die afbakening is landbouw prioritair en is er terughoudendheid om gronden naar andere bestemmingen om te zetten (zoals bos en natuur).

Kennisgeving

Een officieel bericht waarbij je in kennis wordt gesteld van een administratieve/gerechtelijke beslissing of procedurestap.

Koninklijk Besluit (KB)

Een Koninklijk Besluit is een besluit van de federale regering dat de verdere uitwerking van een wet beoogt.

Landschappelijk waardevol agrarisch gebied

De landschappelijk waardevolle gebieden zijn gebieden waarvoor bepaalde beperkingen gelden met het doel het landschap te beschermen of aan landschapsontwikkeling te doen. In die gebieden mogen alle handelingen en werken worden uitgevoerd die overeenstemmen met de bestemming die in grondkleur is aangegeven (hier: landbouw), voor zover zij de schoonheidswaarde van het landschap niet in gevaar brengen.

Losweg

Een losweg is een erfdienstbaarheid van uitweg of doorgang. Die is vaak opgenomen in de verkoopsakte of op oude plannen.

Mede-eigendom

De mede-eigendom is een gedeeld eigendomsrecht op een goed. Het goed behoort onverdeeld toe aan meerdere personen en er is geen verdeling in loten mogelijk tussen de eigenaars.

Milieuvergunning

Een milieuvergunning is een vergunning op basis van de milieuwetgeving in Vlaanderen. De milieuvergunning zit nu vervat in de omgevingsvergunning. De milieuvergunning wordt ondergedeeld in klassen. Die duiden op de mogelijke graad van hinder voor mens en milieu. Klasse 1 betekent de meest hinderlijke activiteit. Over die aanvragen beslist het provinciebestuur of het Vlaams Gewest. Klasse 2 duidt op een minder hinderlijke activiteit. Die vergunning moet worden aangevraagd bij het college van burgemeester en schepenen. Klasse 3 duidt op de minst hinderlijke activiteit. Daarvoor is slechts een melding nodig. Let wel: het is niet omdat er voor de uitbating slechts een melding nodig is dat er voor de constructie of plaatsing van materialen of gebouwen geen omgevingsvergunning meer nodig is!

Natuurdecreet

Het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu. Het natuurdecreet vormt de basis van het natuurbehoud in Vlaanderen.

Omgevingsambtenaar

De omgevingsambtenaar heeft dezelfde taken als de GOVC en de POVC voor eenvoudigere dossiers: hij adviseert de vergunningverlenende overheid en beslist of vergunningsaanvragen ontvankelijk en volledig zijn. Er is een omgevingsambtenaar op gewestelijk niveau, op provinciaal niveau en op gemeentelijk niveau.

Omgevingsvergunning

In 2017 werden de stedenbouwkundige vergunning, de verkavelingsvergunning en de milieuvergunning in Vlaanderen samengevoegd tot de omgevingsvergunning. Wie bouwt en/of bedrijfsactiviteiten uitvoert die hinder kunnen veroorzaken voor mens en milieu moet een omgevingsvergunning hebben of heeft meldingsplicht. De aanvraag voor een omgevingsvergunning dien je digitaal in op het Omgevingsloket. Daarna wordt er een openbaar onderzoek en een adviesronde georganiseerd.

Omgevingsvergunningscommissie (GOVC/POVC)

Er bestaat een omgevingsvergunningscommissie op gewestelijk niveau (GOVC) en in elke provincie (POVC). Daarin zetelen verschillende ambtenaren van adviesverlenende instanties (Agentschap voor Natuur en Bos, Vlaamse Landmaatschappij ...). Die geven de vergunningverlenende overheid advies over vergunningen voor projecten, beroepen en bijstellingen van de milieuvoorwaarden. Dat gebeurt alleen onder bepaalde voorwaarden (bv. wanneer een MER of een mobiliteitseffectenrapport vereist is).

Onrechtmatig gebruik

Iets gebruiken waarop je geen recht hebt, bijvoorbeeld grond.

Ontvankelijkheid

Bij administratieve en juridische procedures gelden verschillende ontvankelijkheidsregels. Je bezwaar/beroep/verzoekschrift moet aan die regels voldoen. Anders kan het zijn dat je geen antwoord ontvangt. Een voorbeeld daarvan zijn de termijnen: je moet steeds binnen een bepaalde termijn reageren. Ben je te laat? Dan hoeft er geen rekening te worden gehouden met je opmerkingen.

Ontvankelijkheidsverklaring

Verklaring dat je aanvraag volledig en duidelijk is en dat ze in behandeling genomen wordt.

Openbaar onderzoek

De organisatie van het openbaar onderzoek gebeurt in samenwerking tussen de gemeentelijke overheden en de aanvrager. In sommige gevallen is een openbaar onderzoek nodig in de aanvraagprocedure voor een stedenbouwkundige of verkavelingsvergunning. Buurtbewoners kunnen de aanvraag dan inkijken en er eventueel bezwaar tegen indienen.

Openbaarmakingsformaliteiten

De vormvereisten die aan een openbaarmaking gekoppeld zijn. Een voorbeeld daarvan is de aanplakking d.m.v. een geel plakkaat bij de aanvraag van omgevingsvergunning: dat moet op een duidelijk zichtbare plaats, leesbaar zijn vanaf de openbare weg, enz.

Perceel

Begrensd stuk grond

PROCORO

Provinciale Commissie Ruimtelijke Ordening. Een adviesraad voor ruimtelijke ordening op het niveau van de provincie. De PROCORO wordt geregeld in de Codex Ruimtelijke Ordening. Haar samenstelling en bevoegdheden zijn dus wettelijk vastgelegd. Ze kan advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de provinciale ruimtelijke ordening. Dat kan op eigen initiatief of op verzoek van de provincieraad of de deputatie.

Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb)

De Raad voor Vergunningsbetwistingen (kortweg RvVb) is een onafhankelijk Vlaams bestuursrechtscollege dat beroepen behandelt over stedenbouwkundige vergunningen, verkavelingsvergunningen, omgevingsvergunningen, registratiebeslissingen en onteigeningen.

Ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP)

Een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) is een plan waarmee de overheid in een bepaald gebied de bodembestemming vastlegt. 'RUP’s' vervangen geleidelijk aan de gewestplannen. Voor alle percelen in een bepaald gebied wordt zo heel duidelijk wat er kan en wat niet.

Ruimtelijke bestemming

Ruimtelijke bestemmingen zijn een instrument van de ruimtelijke ordening. Het gewestplan, de provinciale en gemeentelijke ruimtelijke plannen gebruiken gebiedsbestemmingen om aan te geven welke soort activiteiten (en bijgevolg welke soort gebouwen) in welke gebieden thuishoren en dus vergunbaar zijn. 

RUP

Ruimtelijk uitvoeringsplan. Dat is een plan waarmee de overheid in een bepaald gebied de grondbestemming vastlegt. Een ruimtelijk uitvoeringsplan geeft uitvoering aan een ruimtelijk beleidsplan. (Het ruimtelijk beleidsplan bevat de visie op het ruimtegebruik voor een gebied, vroeger ‘ruimtelijk structuurplan’.) Ruimtelijke uitvoeringsplannen worden stapsgewijs ingevoerd ter vervanging van het gewestplan. Daarnaast kan een RUP een (deel van een) bestaand BPA vervangen of een ouder RUP. RUP's bestaan op verschillende bestuursniveaus. Zo bestaan er gemeentelijke RUP’s, provinciale RUP’s (PRUP’s) en gewestelijke RUP's (GRUP’s). Daarbij geldt een hiërarchie: een RUP van een lagere overheid (zoals een gemeente) kan in principe niet afwijken van een RUP van een hogere overheid (zoals het Vlaams Gewest). Meer info daarover krijg je in de webinar over ruimtelijke ordening.

Speciale beschermingszone (SBZ)

SBZ of Speciale Beschermingszone is de officiële naam voor een Natura 2000-gebied. Die gebieden worden aangeduid in uitvoering van de habitat- en de vogelrichtlijn om bijkomende kansen te geven aan habitats en soorten die van belang zijn voor de Europese biodiversiteit. Zo moeten de Europese landen ervoor zorgen dat die habitats en soorten duurzaam kunnen overleven.

Statuten

De statuten vormen de basisvoorschriften van de vereniging. Ze beschrijven de rechten en plichten van de leden en van het bestuur, ze structureren de vereniging … Ze bepalen ook wie lid kan worden van de vzw en van het bestuur. De oprichting van een vzw is pas officieel nadat de statuten bekend zijn gemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Titel

Een rechtsverhouding die aan een (eigendoms)overdracht ten grondslag ligt. Een geldige titel is noodzakelijk om de rechten te kunnen afdwingen die daaruit voortvloeien.

UBO-register

UBO is de afkorting van ‘Ultimate Beneficial Owner’. Het UBO-register werd ingevoerd in uitvoering van de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten. Die wet is op haar beurt de omzetting van een Europese Richtlijn in Belgisch recht. Bijgevolg zijn alle rechtspersonen, ook vzw's, verplicht om hun ‘uiteindelijk begunstigden’ (UBO) te registreren.

VCRO

Afkorting voor Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Het is het basisdecreet inzake ruimtelijke ordening.

VEN-gebied - IVON

Het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) en het Integraal Verwevings- en Ondersteunend Netwerk (IVON) zijn netwerken van gebieden waarin de open ruimte veiliggesteld wordt voor de toekomst. De natuur in die gebieden moet maximaal gevrijwaard worden. Bij vergunningsaanvragen voor projecten binnen die gebieden wordt dus een verscherpte natuurtoets uitgevoerd.

Verantwoordelijke planner ('consulent planning')

De consulent planning van Natuurpunt staat o.a. in voor erkenningsdossiers opmaken, beheerteams inhoudelijk ondersteunen, ondersteunen bij projecten.

Vergunningsbeslissing

Beslissing waarbij een vergunning wordt verleend of geweigerd.

Vlaamse Codex

In de Vlaamse Codex vind je de volledige geconsolideerde Vlaamse regelgeving vanaf 1 januari 1959 tot vandaag. De Vlaamse Codex vormt geen officiële bekendmaking, maar is gebruiksvriendelijker dan het Belgisch Staatsblad.

VZW

Een 'vereniging zonder winstoogmerk' is een groep van natuurlijke personen of rechtspersonen die een gemeenschappelijk belangeloos doel nastreven en die niet tot doel hebben winst te maken.

VZW-statuut

Als een vereniging het vzw-statuut heeft, wil dat zeggen dat ze onderworpen is aan de regelgeving die op vzw's van toepassing is. Een verschil met bijvoorbeeld een feitelijke vereniging is dat een vzw rechtspersoonlijkheid heeft en dus als vereniging in rechte kan optreden.

Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen

Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen bundelt en vervangt sinds 2019 de oudere regelgeving inzake verenigingen en vennootschapppen (o.a.  de oude vzw-wet en het Wetboek Vennootschappen).

Wettelijke erfdienstbaarheid van openbaar nut

Erfdienstbaarheden tot algemeen nut zijn beperkingen die in het algemeen belang gesteld zijn aan de uitoefening van het privaat eigendomsrecht. Voorbeelden daarvan zijn: de erfdienstbaarheden ten behoeve van spoorwegen, erfdienstbaarheden voor gas, water en elektriciteit, erfdienstbaarheden langs bevaarbare waterlopen enz.

Icon
Icoon - Wist je dat

Vragen?

Neem contact op met je Verenigingscoach.