Vrijwilligerswerking

Vrijwilligerswerking
Hugo Vermeren

Vrijwilligerswerk bij Natuuracademie

Door je vrijwillig in te zetten bij Natuuracademie engageer je je om mensen de natuur te laten ontmoeten, ontdekken, beleven en erover te leren. Als vrijwilliger ben je de hoeksteen van onze organisatie. Je maakt deelnemers warm om actief deel te nemen aan de brede community rond natuur en milieu. Vrijwilligers zijn gangmakers, verbonden met onze ganse samenleving.

Jouw inzet, expertise, ervaring of kennis is een verrijking bovenop de know-how van het personeel. We laten veel eigenaarschap bij onze vrijwilligers. Dit doen we door bijvoorbeeld veel zelfstandigheid te geven aan onze lokale afdelingen, regionale koepels te voorzien, en door vraaggericht te werken.

Al meer dan 55 jaar geven vrijwilligers vorm aan de strategie en werking van de organisatie. Mensen kunnen zich op vele manieren inzetten voor Natuuracademie, als inhoudelijke expert, gids van groepen in de natuur, als begeleider die zorgt voor een warme ontvangst of als hulp bij strategische beslissingen en veranderingen. We hebben een vrijwilligers-aanbod van light tot maximum, gezien de inzetbaarheid volgens leeftijd of persoonlijke situatie (gezin, werk, gezondheid …) vaak wijzigt. De medewerkers van Natuuracademie ondersteunen je met opleiding, coaching en online platformen en waar mogelijk bieden we een warm nest en uitwisseling met andere vrijwilligers. Regelmatig zetten we onze vrijwilligers in de bloemetjes. In al je diversiteit kan je je thuis voelen bij Natuuracademie.

Doordat je met vele vrijwilligers bent, kunnen we overal in Vlaanderen actief zijn, en bereiken we een breed segment van de samenleving. Jouw inzet en passie zorgt ervoor dat meer mensen zich bewust worden van de waarde van meer en betere natuur en de bijdrage die ze daaraan zelf, samen met anderen, kunnen leveren. Zo werken we aan een cultuuromslag naar een sociale en duurzame samenleving.

Vrijwilligersbeleid Natuuracademie

Zin om vrijwilliger te worden bij Natuuracademie?

Neem contact op met de vormingsconsulent van je provincie:

Onkostenvergoedingen voor vrijwilligers

Wanneer een cursus organisatorisch in handen ligt van Natuuracademie dan kan een vrijwilliger, voor de kosten die hij als vrijwilliger maakt, soms een kostenvergoeding krijgen. Deze kostenvergoeding is vrijgesteld van belastingen als je de regels volgt.

De educatief medewerker van Natuuracademie bepaalt samen met de vrijwilliger of een kostenvergoeding mogelijk is. Samen bepaal je welke van de volgende mogelijkheden van toepassing is:

• 1 forfaitaire kostenvergoeding per dag (40,67 euro, maximum 40 keer op jaarbasis, ook als je twee dagdelen actief bent)

• Een verplaatsingsvergoeding (0,35 euro/km indien auto of onkosten voor verplaatsing met openbaar vervoer)

• Een forfaitaire kostenvergoeding + een verplaatsingsvergoeding (als je je heen en weer meer dan 40 km dient te verplaatsen).

• Reële kostenvergoeding met aankoopbewijs. Bijvoorbeeld een kasticket voor aankopen voor educatief materiaal.

Let op: Binnen een kalenderjaar mag je verschillende types kostenvergoedingen niet combineren. Je kan dus niet de ene keer een forfaitaire kostenvergoeding ontvangen en de andere keer een reële kostenvergoeding met bewijs.

Het is ook niet toegelaten binnen hetzelfde kalenderjaar en binnen dezelfde organisatie de ene keer als freelancer/zelfstandige betaald te worden en de andere keer via een forfaitaire kostenvergoeding. Je kan wel als freelancer werken bij 1 organisatie en als vrijwilliger voor een andere organisatie.

De wettelijke maxima vind je op de website van Vrijwilligerswerk