Patrijs - Elwin van der Kolk

Partridge
Perdix perdix
Phasianidae

de patrijs of het veldhoen is een middelgrote onopvallende bruingetinte akkervogel die zich zelden laat zien.

Grootte
28 - 32 cm - spanwijdte: 45 - 48 cm
225 - 475 gram
Levensverwachting

7 jaar

Favoriete maaltijd

zaden, onkruiden, granen, bladeren van grassen & klaver en insecten

Burgerlijke staat

monogaam

Vrij algemeen
Woonplaats

houdt van kleinschalig afwisselend open terrein als akkers en weiland met open plekken, ruige dijken, slootranden, wegbermen, heggen en struweel

Karakter

rustig en schuw

Verleiding

Baltsgedrag waarbij de bruine hoefijzerachtige vlek op de borst van de haan en de karakteristieke een rol spelen.Tijdens de paartijd krijgt het verenkleed van de kop en de keel een mooie oranje tint.

Afkomst
Inheems

Hoe herken je de patrijs?

• Middelgrote bolvormige vogel met met korte bek en staart
  • overwegend grijs met kastanjebruine strepen op de flanken

Tijdens de vlucht valt de roodachtige staart op.
Wanneer de patrijs zijn broedkleed aantrekt, worden zijn kop en keel oranje; zijn borst en keel krijgen fijne donkere strepen en ook de flanken worden wit gestreept. Vooral het mannetje heeft een kastanjebruin gezicht. Het mannetje heeft een bruine buikvlek in de vorm van een hoefijzer. Je kan de vrouwtjes van de mannetjes onderscheiden door hun kleinere buikvlek en de dwarsbanden op de vleugeldekveren. Vrouwtjes zijn valer van kleur.

Patrijs - Elwin van der Kolk
patrijsvliegend - Elwin van der Kolk
patrijs vrouwtje - Elwin van der Kolk
patrijs met jongen - Elwin van der Kolk

Het geluid van de patrijs

De roep van de patrijs is herkenbaar aan een opeenvolgende serie korte scherpe noten die elkaar snel opvolgen. Perrr-ik

Audio file
Beluister hier

Hoe leeft de patrijs

Wat eet de patrijs?

Volwassen patrijzen eten vooral plantaardig voedsel zoals zaden, grassen, graan en akkerkruiden, in mindere mate ook insecten. De kuikens eten de eerste weken bijna uitsluitend insecten.

Patrijs - waarnemingen.be - Herman Blockx
waarnemingen.be - Herman Blockx
Patrijs - Luc Meert
Luc Meert

Hoe plant de patrijs zich voort?

Vanaf januari vormen de koppels zich. Ze hebben een nest op de bodem in dichte vegetatie. Hoewel patrijzen in groepen kunnen optrekken, is het geen koloniebroeder.
De broedperiode is van eind april tot eind mei. Er is één legsel met een groot aantal eieren, meestal 13 tot 16. Er zijn recordlegsels tot 29 eieren gevonden maar dat is zéér uitzonderlijk. Broedduur: 23-25 dagen. De jongen stappen meteen het nest uit en zijn na 14 dagen vliegvlug. Na zo'n 5 weken zijn ze zelfstandig. Juveniele vogels zijn geheel bruin gestreept. Na viertal maanend ruien de jonge vogels en krijgen ze het definitieve verenkleed.

Icoon - Wist je dat

Wist je dat?

• Bij gevaar blijven patrijzen liever zo lang mogelijk weggedoken op de grond zitten, pas op het allerlaatste moment vliegen zij over korte afstand laag boven de grond weg.
  • De Latijnse benaming Perdix is mogelijk afgeleid van de roep van de Patrijs, die klinkt als ‘Perrr-ik’.

Waar vind je de patrijs?

De patrijs komt voor in het grootste deel van Europa, behalve in Scandinavië en op het Iberisch Schiereiland. Het is een standvogel die te vinden is in (ruige) akkerranden, graslanden en houtkanten met ruige vegetatie die hem van dekking, nestgelegenheid en voedsel voorziet. Patrijzen zijn bodembewoners, zij zullen zich nooit ophouden in bomen of struiken. In de periode van september tot februari komen de patrijzen voor in groepen.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor

De patrijs was vroeger een veel voorkomende vogel, vooral in landelijke gebieden met akkers, weilanden en hagen. De afgelopen decennia zijn de populaties aanzienlijk afgenomen als gevolg van habitatverlies, intensivering van de landbouw, veranderingen in landgebruik en andere factoren.

Leer soorten herkennen en geef je waarnemingen door

ObsIdentify - Shutterstock
NP

Trek met je telefoon naar buiten en identificeer soorten met de gratis app ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. Door je waarnemingen op te slaan, lever je tegelijk een belangrijke bijdrage aan het onderzoek rond soorten. Download de app hier:

Download voor iOS    Download voor Android

Icoon - Vrijwilligers - Helpende handen

Help de patrijs

Wat doet Natuurpunt?

De Werkgroep voor Weide- en Akkervogels (WWA) werd opgericht met als doel een betere bescherming van weide- en akkervogels in Vlaanderen te bekomen door het ondersteunen van vrijwilligers en werkgroepen op terrein, het bundelen van kennis en informatie en het delen van ervaringen.

Icoon - Vogelhut

Start tijdig met het voederen van de vogels in je tuin

Vanaf de herfst zoeken vogels actief naar een voedselplek voor de winter. Door je voedertafel dan al te vullen, weten ze dat ze in de winter in jouw tuin terecht kunnen.
Wanneer het echt koud wordt, kan je vetbollen en pindaslingers aanbieden.

Hoe voeder je tuinvogels, en wie eet wat?