Ransuil - Elwin van der Kolk

Long-eared owl
Asio otus
Uilen (Strigidae)

De ransuil is een middelgrote uil die opvalt door zijn feloranje ogen en opvallende oorpluimen.

Grootte
35-37 cm, spanwijdte 90-100 cm
250 gram
Levensverwachting

3 jaar

Favoriete maaltijd

veldmuizen

Burgerlijke staat

Vrij algemeen
Woonplaats

Landschapstypen waar open veld aanwezig is.

Karakter

Sociaal in de winter

Verleiding

Lekkere hapjes voor het vrouwtje

Afkomst
Inheems

Hoe herken je de ransuil?

• Groot, met een lichaamslengte rond de 35 centimeter en een spanwijdte tot wel 95 centimeter.
  • Felle, licht oranje ogen
  • Opvallende oorpluimen (die trouwens niets met echte oren te maken hebben)
  • Grijs-bruin gevlekt en gestreept verenkleed, meestal vrij rossig verenkleed.

De bovenzijde van het verenkleed is geelbruin en gemarmerd, als ‘boomschors’. De onderzijde is licht roestgeel met donkere lengtestrepen. Bij gevaar of verstoring drukt de uil de veren tegen het lichaam en steken de oorpluimen omhoog. De lichaamsvorm is dan lang en dun.

Ransuil - Elwin van der Kolk
ransuil vliegend - Elwin van der Kolk
ransuil jong - Elwin van der Kolk

Het geluid van de ransuil

De ransuil hoor je slechts zelden roepen. De bedelroep van de jongen is wel opvallend en wordt veel vaker gehoord.

Audio file
Beluister hier
Audio file
Beluister hier

Hoe leeft de ransuil

Wat eet de ransuil?

Voornamelijk woelmuizen, met de veldmuis als belangrijkste prooi. Daarnaast echte muizen (bijv. bosmuis) en kleine vogels als mussen, merels, spreeuwen en vinkachtigen.

Ransuil - waarnemingen.be - Johan Seys
waarnemingen.be - Johan Seys
Ransuil - Hugo Willocx
Hugo Willocx

Hoe plant de ransuil zich voort?

De ransuil broedt in maart en mei en legt 3 tot 4 eieren. Als er overvloedig veel voedsel beschikbaar is volgt er soms een tweede legsel. Hij maakt gebruik van oude kraaien- of eksternesten.

Icoon - Wist je dat

Wist je dat?

• Tijdens de wintermaanden zoeken de ransuilen elkaars gezelschap op en rusten ze soms in groepen van wel 100 vogels.
  • De ransuil dankt zijn naam aan het Middelnederlandse woord ‘rans’ wat ‘muts’ betekent.
  • De ransuil wordt vaak verward met zijn neefje de oehoe, die er gelijkaardig uitziet maar veel groter is.

Waar vind je de ransuil?

De ransuil verblijft in bossen met naaldbomen en open plekken, maar wordt door zijn gecamoufleerde uiterlijk en onopvallend geluid zelden opgemerkt.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor

Het is voor de ransuil heel moeilijk om aantallen in te schatten. De soort is enkel ‘s nachts actief en roept ook veel minder frequent en opvallend dan bvb bosuil. Algemeen wordt aangenomen dat de ransuil al lange tijd afneemt, mogelijk deels onder invloed van de verder uitbreidende bosuil-populatie. Soms duikt ze in verrassend hoge aantallen op zoals in 2019 toen de populatie mogelijk een uitzonderlijk hoge piek bereikte ten gevolge van een erg grote muizenpiek in de bossen (vooral rosse woelmuis en bosmuis).

Natuurgebieden

Alle natuurgebieden

Leer soorten herkennen en geef je waarnemingen door

ObsIdentify - Shutterstock
NP

Trek met je telefoon naar buiten en identificeer soorten met de gratis app ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. Door je waarnemingen op te slaan, lever je tegelijk een belangrijke bijdrage aan het onderzoek rond soorten. Download de app hier:

Download voor iOS    Download voor Android

Icoon - Vrijwilligers - Helpende handen

Help de ransuil

Wat kan jij doen?

Ransuilen laten zich niet verleiden tot nestkasten, maar kunstnesten zoals stevige, gevlochten manden, zijn wel reeds succesvol gebleken. Deze manden worden op zo’n 5 tot 20 meter hoogte in robuuste bomen gehangen, bij voorkeur coniferen, die het heel jaar groen blijven en beschutting bieden.

Wat doet Natuurpunt?

Icoon - Vogelhut

Start tijdig met het voederen van de vogels in je tuin

Vanaf de herfst zoeken vogels actief naar een voedselplek voor de winter. Door je voedertafel dan al te vullen, weten ze dat ze in de winter in jouw tuin terecht kunnen.
Wanneer het echt koud wordt, kan je vetbollen en pindaslingers aanbieden.

Hoe voeder je tuinvogels, en wie eet wat?