Soortenbeleid

Soortenbeschermingsprogramma's

Volgens het Soortenbesluit kan de Minister soortbeschermingsprogramma’ (SBP’s) opstellen voor bedreigde of beschermde soorten: vijfjarige programma’s met soortbeschermingsmaatregelen die deze soorten in een goede staat van instandhouding moeten brengen en houden. Natuurpunt is, net zoals alle andere belanghebbenden, vertegenwoordigd in de stuurgroep die de opmaak van de SBP’s begeleidt. Dit wil niet zeggen dat al onze opmerkingen worden meegenomen, en dus bijgevolg, dat het eindproduct altijd inhoudelijk naar onze normen voldoet. Indien het programma volgens ons onder de lat is op een bepaald punt, dienen wij een officieel minderheidsstandpunt in zodat de Minister op de hoogte is van ons standpunt.

Ga naar het overzicht van de goedgekeurde SBP’s met bijhorend standpunt van Natuurpunt.

Verenigingsstandpunten

Rond een aantal soorten die maatschappelijk vragen oproepen, zoeken we naar een goed verenigingsstandpunt. We stellen een enquête op, organiseren een debatavond en gieten nadien alles in een nota.

Bever

Op dit platform verkenden we alle kanten van de beverproblematiek, en formuleerden adviezen voor de opmaak van een verenigingsstandpunt, die tot op vandaag nog gelden.

PDF icon Presentatie Kristijn Swinnen – Ecologie van de bever.pdf (781.26 KB)

Distels

Onderstaande nota bevat een interne leidraad over de algemene bestrijdingsplicht voor distels.

PDF icon Nota distelbestrijding (335.57 KB)

Everzwijn

In dit document vind je het standpunt van Natuurpunt over het beheer van het everzwijn

Icon
Icoon - Wist je dat

Vragen?

Neem contact op met je Verenigingscoach.