Speelnatuur
Natuur en kinderen
Kinderen verlangen naar natuurlijke speeluitdagingen. Heerlijk ravotten, hutten bouwen, balanceren over een robuuste stam. In de natuur krijgen kinderen alle ruimte om hun fantasie de vrije loop te geven.
Dollemollebos Ecocentrum De Goren
Kinderen brainstormden samen en droomden over een bos vol speelaanleidingen. Wij gingen aan de slag met hun wensen en verlangens. Op 22 april 2018 werd het Dollemollebos officieel geopend.

Speelaanleidingen Ten Rozen in Aalst: inrichting met boomstammen en zitelementen
Natuur-en Landschapszorg v.z.w. hecht veel belang aan duurzaamheid. In de zoektocht naar een duurzaam afzetsysteem waarbij een rechtstreekse relatie bestaat tussen het hout uit onze eigen natuurgebieden en de eindproducten, werd een eigen zagerij opgestart. Onlangs werd het project uitgebreid met een traject rond alternatief hout. Robinia verleent zich immers als de beste als grondstof voor natuurlijke speelelement.
Educatieve tuin aan het natuur- en educatief centrum 'De Wulp'
Stapsteen en toegangspoort tot het natuurgebied
Het natuur-en educatief centrum ‘De Wulp’ in Neerpelt werd opgericht om de bezoekers van het grensoverschrijdend natuurgebied “Het Hageven” te informeren. Tevens vervult het centrum een natuureducatieve functie naar de scholen van Noord-Limburg toe. Het bezoekerscentrum is een ideale toegangspoort tot het Plateau - Hageven en de Groote heide aangezien het makkelijk bereikbaar is zowel vanuit Nederland als België via snelweg N74 die vlak bij de toegangsweg loopt. In en rond het bezoekerscentrum ontdekken volwassenen en kinderen spelenderwijs de
verschillende facetten van het natuurgebied en worden ze warm gemaakt om ook verder, via de bewegwijzerde paden, het gebied te verkennen. Van hieruit maak je de overstap van de ene naar de andere wereld.
Toekomstplan: toegankelijke natuurtuin
Natuur op maat van kinderen, waarbij we inzetten op kwetsbare doelgroepen. Spelen is ontdekken, ervaren, ontmoeten en ontwikkelen. Bij de inrichting willen we een functionele ruimte ontwerpen voor een zo groot mogelijke groep gebruikers. Naar toegankelijkheid toe, wil dit niet zeggen dat alles voor iedereen bespeelbaar is. Het is vaak een balanceren tussen speelwaarde en bespeelbaarheid, waarbij we het vooral belangrijk vinden dat er voor iedereen iets te doen valt. Waar mogelijk verlagen we zoveel mogelijk drempels. We willen immers elk kind de mogelijkheid bieden om in contact te komen met belangrijke natuurwaarden. De groep kinderen met een beperking is zeer groot en divers. Hoe meer aanpassingen, hoe makkelijker het wordt om zelfstandig te spelen in een natuurspeeltuin of om samen met anderen te spelen. In de inrichting gebruiken we vooral natuurlijke elementen zoals water, zand, aarde, groen, stenen en hout. De natuur is een oneindige inspiratiebron.
Totterpad in het Grote Netewoud
- Speelnatuur in natuurgebied De Vloyen. Leef je helemaal uit en kruip doorheen een wilgentunnel en balanceer over boomstammen. Echte durvers kunnen zelfs wat hogerop klauteren.


Zin in een natuurlijke publieke ruimte?
- wij helpen je met het ontwikkelen, ontwerpen en aanleggen van een groene ruimte voor kinderen

Vergroenen van schoolspeelplaatsen
De tijd waarin een kale schoolspeelplaats enkel dienst deed als een plekje waar even wat frisse lucht gehapt kon worden, ligt gelukkig al even achter ons. Steeds meer scholen nemen initiatieven om hun schoolspeelplaatsen te vergroenen en te vernatuurlijken. Zelfs het uitbreken van bestaande verhardingen is lang geen uitzondering meer.
Wil jij je speelplaats om toveren in een groene en avontuurlijke ruimte? Vaak betreft de inrichting van een schoolspeelplaats een participatief traject, waar een heel deel door ouders, leerkrachten, leerlingen en vrijwilligers kan gebeuren.
Portfolio
2017
Leut - Maasmechelen
Een voorbeeld van een mooie samenwerking tussen de gemeente en de school.Tijdens de schooluren kunnen kinderen zich uitleven en spelen in een groene ruimte vol natuurlijke belevingselementen. Na de schooluren gaat de poort open, zodat de hele buurt van deze groenzone gebruik kan maken.

2016
Lummen
Beringen:

2015
Sint-Niklaas:
8 scholen stelden zich kandidaat voor de projectoproep 'vergroening speelplaatsen'. Wij hebben vier schooltjes begeleid in de opmaak van een nieuw plan voor hun speelplaats.
