Waarnemingen.be

Waarnemingen.be is het grootste natuurplatform van België. Samen met onze noorderburen (Waarneming.nl) en via laagdrempelige apps als ObsIdentify verzamelen duizenden waarnemers er de grootste densiteit aan natuurgegevens ter wereld. Het is een schat aan informatie voor lokale natuurwaarnemers, beheerders en gebruikers.

Hoe werkt Waarnemingen.be?

• Een wilde plant of dier gezien? Voer meteen je waarneming in. Dat kan snel een eenvoudig op Waarnemingen.be of via de mobiele apps iObs, ObsMapp of ObsIdentify.
  • Waarnemingen zijn door iedereen raadpleegbaar. Zo kan je opzoeken welke soorten er in een gebied zijn waargenomen, verspreidingskaartjes en statistieken raadplegen of bekijken welke waarnemingen een andere waarnemer heeft gedaan.
  • Waarnemingen.be werkt met automatische beeldherkenning en stelt op basis van een foto een soortnaam voor.
  • Op een gedetailleerde luchtfoto kan je exact aanduiden waar je een bepaalde soort hebt gezien. Met een mobiele app wordt de locatie vanzelf bepaald.
  • Van erg zeldzame of kwetsbare soorten worden de details niet getoond.
  • Een team van bijna 200 vrijwillige validatoren kijkt elke waarneming minutieus na ter goedkeuring.
Bretelwimperzweefvlieg - Dasysyrphus albostriatus - Colette Seignez
Colette Seignez

Doe mee!

• Samen leggen we de natuurrijkdom vast voor nu én voor de toekomst. Alle verzamelde data zijn waardevol voor onderzoek. Ze brengen bijvoorbeeld de verspreiding van een soort in kaart, zeggen iets over de ecologie ervan en brengen op termijn effecten van een veranderend klimaat aan het licht.
  • Waarnemingen.be heeft de beste automatische beeldherkenning van Europa. Met één druk op de knop weet je wat je voor je lens hebt.
  • Waarnemingen.be is jouw ideale digitale notaboekje. Raadpleeg je eigen waarnemingen en bekijk persoonlijke statistieken (bv. hoeveel soorten heb je ooit al gezien?).
  • In een oogopslag ontdek je welke soorten in je buurt werden gezien of waar die ene zeldzaamheid is waar te nemen.
Icon
Icoon - Wandeling met gids

Nieuw op Waarnemingen.be?

Waarnemingen.be is de grootste natuurdatabank van Vlaanderen. Duizenden vrijwilligers voeren jaarlijks gemiddeld 4 miljoen waarnemingen in. Doe ook mee! Lees deze startersgids en voer straks al je eerste waarnemingen in.

Ga aan de slag met onze Startersgids