Wat is beleidswerk bij Natuurpunt?

Beleidswerk bij Natuurpunt: wat houdt dat in? Hieronder geven we een antwoord op vijf belangrijke vragen over lokaal en nationaal beleidswerk.

Waarom?

De biodiversiteit staat wereldwijd onder druk. Ook in Vlaanderen. Natuurpunt zet in op verschillende strategieën om de biodiversiteit en natuur in Vlaanderen te beschermen en versterken. De aankoop en het beheer van natuurgebieden is de meest zichtbare strategie. Die levert bovendien directe en zichtbare natuurwinst op. Maar dat is niet de enige werkwijze waarop we biodiversiteit en natuur kunnen beschermen. Ook beleidswerk is cruciaal.

Wat?

Natuurpunt beleidswerk is:

• bewaken dat de bestaande natuurwetgeving wordt uitgevoerd, zoals het Vlaamse soortenbeleid en de Europese habitat- en vogelrichtlijn;
  • ‘natuur’ als thema in ruime zin op de politieke en maatschappelijke agenda plaatsen;
  • overheidsengagementen voor natuur vergroten en bewaken, bv. in het lokale beleidsplan; of door nieuwe of aangepaste wetgeving
  • ervoor zorgen dat de bescherming en ontwikkeling van natuur geïntegreerd wordt in andere beleidsdomeinen, zoals ruimtelijke ordening en klimaat.

Wil je ook bijdragen aan (lokaal) natuurbeleid?

Neem contact op >>

Wie?

Lokaal beleidswerk wordt opgevolgd door de lokale vrijwilligers, met ondersteuning van de regionale koepels en het secretariaat.

Regionaal / provinciaal beleidswerk wordt vaak opgevolgd door de regionale en/of provinciale koepels, met ondersteuning van het secretariaat.

Vlaams, federaal en Europees beleidswerk wordt opgevolgd door de dienst beleid van het secretariaat, in samenwerking met de lokale en regionale beleidsmedewerkers.

PC Beleid: De raad van bestuur van Natuurpunt richtte een permanente commissie (PC) beleid op om specifieke beleidsdossiers te bespreken. Daarin zetelen bestuurders. Voor sommige dossiers worden ook lokale en/of regionale beleidsmedewerkers en/of externe experts uitgenodigd. Voor meer info over de PC beleid, mail naar [email protected].

Hoe?

Er zijn verschillende invalshoeken om aan beleidswerk te doen. Zet naargelang de talenten van je beleidsploeg en -vrijwilligers in op meerdere aspecten van het beleidswerk. Zo vergroot je de slaagkans op langere termijn. Hieronder sommen we enkele voorbeelden op, dit is geen volledig overzicht van mogelijke werkwijzen voor beleidswerk.

Overleg en communicatie: zowel met overheden, bedrijven als burgers o.a. via het ledenblad, ludieke acties, petities, vragen voor gemeentelijke bewindslieden.

Samenwerken met andere partners, overheden en bedrijven o.a. in lokale of regionale adviesrade.

Natuurpraktijk en -beheer: met goede voorbeelden (van eigen makelij) kan je anderen sneller overtuigen om het zelf toe te passen.

Opbouwen van lokale beleidsdossiers eventueel op basis van bestaande rapporten zoals het betonrapport.

Juridische acties opzetten door bezwaren in te dienen tijdens openbare onderzoeken en -indien nodig- ook via de rechtbank af te dwingen dat natuurwetgeving gerespecteerd wordt.

Denk er aan dat biodiversiteit en natuur thema’s zijn die ‘horizontaal’ doorwerken. Dat wil zeggen dat je ook via andere thema’s zoals ruimtelijke ordening, klimaat, gezondheid en welzijn, waterbeleid, erfgoed, recreatie enz. aan natuurbescherming en -versterking kan werken.

Hoe vergroot je de SLAGKRACHT van Natuurpunt beleidswerk?

Natuurpunt heeft een lange traditie op vlak van beleidsbeïnvloeding voor biodiversiteit en natuur. Onze stem wordt erkend en gehoord door beleidsmakers op verschillende niveaus. Dat is een kracht waar we blijvend aandacht voor moeten hebben. Hier sommen we enkele principes op die we als Natuurpunt toepassen om ons beleidswerk te versterken:

Zorg dat je kan spreken namens ‘Natuurpunt’

• Bespreek in de afdeling wie het mandaat krijgt om beleidsmatig in gesprek te gaan met andere actoren (dat kunnen meerdere personen zijn).
  • Bepaal de standpunten als groep en schrijf eventueel een memorandum.

Stel je altijd constructief en positief op

• Formuleer concrete voorstellen.
  • Vertrek altijd met een positieve insteek, ook als je kritiek geeft.
  • Stel oplossingen voor i.p.v. louter problemen aan de kaak te stellen.

Bouw een netwerk op

• Zorg ervoor dat je zowel ambtenaren als bewindslieden (van minder- en meerderheid) kan aanspreken.

Wees betrouwbaar

• Blijf bij de hoofdlijnen van je standpunt.
  • Respecteer afspraken.
  • Ga heel voorzichtig om met ‘lekken naar de pers’.

Werk samen en zoek ‘win-wins’

• Durf ook compromissen sluiten.

Bewaak de partij-onafhankelijkheid van Natuurpunt

Formuleer je voorstellen op basis van feiten, veld- en wetenschappelijke kennis

• Verwijs zo veel mogelijk naar gepubliceerde Natuurpunt-standpunten/overheidsdocumenten of wetenschappelijke studies.
  • Ga in gesprek op basis van feiten en niet op basis van gevoelens.

Focus inhoudelijk op ‘biodiversiteit en natuur’

• Natuurpunt is expert in biodiversiteit en natuur. Laat je niet te snel verleiden om namens Natuurpunt uitspraken te doen over andere thema’s, zoals economische gevolgen.

Durf dromen

• Beleidswerk is een werk van lange adem: het duurt soms lang (soms jaren) vooraleer je concrete resultaten ziet. Laat je niet ontmoedigen en koester elke vooruitgang
  • Werk ook langetermijnvisies uit die nu misschien overmoedig lijken, maar op lange termijn wel haalbaar zijn (bv. de uitbouw van de Uitkerkse polder begon ooit met de aankoop van 1 perceel).

Meer weten?

Meer info over Natuurpuntbeleidswerk vind je op de beleidspagina’s van de Natuurpuntwebsite. Abonneer je op de wekelijkse beleidsfllits om op de hoogte te blijven van het meest recente beleidsnieuws.

Icoon - Wist je dat

Vragen?

Neem contact op met je Verenigingscoach.