Wulp - Elwin van der Kolk

Eurasian curlew
Numenius arquata
Scolopacidae

De wulp behoort tot de familie van de strandlopers. Hij kan tot 57 cm groot worden en is zo de grootste Europese steltloper.

Grootte
50 - 60 cm - spanwijdte: 89 - 106 cm
450 - 1500 g
Levensverwachting

Gemiddeld 5 jaar, uitschieters tot boven 30 jaar

Favoriete maaltijd

Ongewervelde bodembewoners

Burgerlijke staat

Monogaam in de broedtijd

Woonplaats

Kuiltje dat met gras bekleed is

Karakter

Op zijn hoede maar sociaal

Verleiding

Het mannetje zingt terwijl hij met trillende vleugels rondvliegt

Hoe herken je de wulp?

• lichtbruin verenkleed met donkere tekening
  • lange poten
  • lange, naar onder gebogen snavel (langer bij de vrouwtjes dan bij de mannetjes)
  • in vlucht een witte sigaartekening op de onderrug

De wulp is de grootste steltloper van West-Europa en zijn uitermate lange snavel valt sterk op.

Wulp - Elwin van der Kolk
wulp vliegend - Elwin van der Kolk
wulp ei en kuiken - Elwin van der Kolk

Het geluid van de wulp

De mannetjes zingen in baltsvlucht een aanzwellend gejodel met trillende ‘u’- en ‘ie’-klanken. De roep is een overslaande ‘kwoe-lie’.

Hoe leeft de wulp

Wat eet de wulp?

Insecten, wormen, slakken, schelpdieren en kreeftachtigen zijn de voornaamste prooien van de wulp. Om die te vinden boort hij met zijn snavel in de bodem of doorzoekt hij ondiep water. Dat doet hij op de tast.

Wulp - Hugo Willocx
Hugo Willocx
Wulp - waarnemingen.be - Wim Debruyne
waarnemingen.be - Wim Debruyne

Hoe plant de wulp zich voort?

Ze broeden in open landschap (graslanden, heide, akkers, kwelders, taiga …). Het vrouwtje legt één legsel van vier eieren per broedseizoen. Dat legsel wordt door zowel het vrouwtje als het mannetje bebroed. Hoewel wulpen normaal in groep leven, zijn broedparen zeer territoriaal ten opzichte van hun soortgenoten.

Icoon - Wist je dat

Wist je dat?

• In 2020 werd in Overijssel de oudste wulp van Europa ontdekt. Het mannetje was in 1988 als kuiken geringd en was op dat moment dus 32 jaar oud.
  • Net als bij veel steltlopers zitten er in de snavelpunt van de wulp extra tastzintuigen (de lichaampjes van Herbst). Dat zijn sensoren die trillingen tot 1000 Hertz kunnen waarnemen en drukverschillen kunnen detecteren. Op die manier kunnen wulpen op de tast op zoek gaan naar bodemdiertjes.

Waar vind je de wulp?

De wulp komt in bijna heel Eurazië en aan de kusten van Afrika voor. Hij nestelt op de grond in duinen, weilanden, heidevelden, hoogvenen en akkers.
Vooral tijdens de trek en in de winter vaak in grote groepen in weilanden of langs de kust waar te nemen.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor?

In de laatste 20 jaar is het aantal broedparen in België van deze steltloper meer dan gehalveerd. In Vlaanderen zijn er naar schatting nog maar een kleine 200 broedparen.

Natuurgebieden

Alle natuurgebieden

Leer soorten herkennen en geef je waarnemingen door

ObsIdentify - Shutterstock
NP

Trek met je telefoon naar buiten en identificeer soorten met de gratis app ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. Door je waarnemingen op te slaan, lever je tegelijk een belangrijke bijdrage aan het onderzoek rond soorten. Download de app hier:

Download voor iOS    Download voor Android

Icoon - Vrijwilligers - Helpende handen

Help de wulp

Wat doet Natuurpunt?

De Werkgroep voor Weide- en Akkervogels (WWA) werd opgericht met als doel een betere bescherming van weide- en akkervogels in Vlaanderen te bekomen door het ondersteunen van vrijwilligers en werkgroepen op terrein, het bundelen van kennis en informatie en het delen van ervaringen.

Icoon - Vogelhut

Start tijdig met het voederen van de vogels in je tuin

Vanaf de herfst zoeken vogels actief naar een voedselplek voor de winter. Door je voedertafel dan al te vullen, weten ze dat ze in de winter in jouw tuin terecht kunnen.
Wanneer het echt koud wordt, kan je vetbollen en pindaslingers aanbieden.

Hoe voeder je tuinvogels, en wie eet wat?