Image

Putter

European goldfinch
Carduelis carduelis
Fringillidae

Putters herken je onmiddellijk: hun vuurrood gezicht, zwart-witte kop, inktzwarte vleugels en gele strepen zijn een streling voor het oog. Je treft deze kleurrijke verschijning vaak vrolijk kwetterend aan op distels. Vandaar hun andere naam: distelvink.

10,5-13,5 cm - spanwijdte: 21-25 cm
14-18 gram

12 jaar

zaden van distels en een hele resem andere planten

Burgerlijke staat

fervente cohouser

Algemeen

vooral boomgaarden, parken en tuinen, groene woonwijken en kleinschalig landbouwgebied met veel heggen, hagen en houtkanten

Karakter

flamboyant en vocaal

pronken met die kleuren

Hoe herken je de putter?

• vuurrood gezicht en zwart-witte kop
  • inktzwarte vleugel met brede gele streep
  • opvallend witte stuit en zwarte staart met kleine witte vlekjes
  • lichtbruine bovendelen

Een putter herken je meteen aan zijn unieke, kleurrijke verenpak.

Putter - Elwin van der Kolk

Het geluid van de putter

Hoog, tinkelend, kwetterend en vooral uitermate melodieus: de putter heeft een lieflijke zang om vrolijk van te worden.

Audio file
Beluister hier
Audio file
Beluister hier

Hoe leeft de putter

Wat eet de putter?

Volwassen putters hebben een uitgesproken voorkeur voor zaden. In de eerste plaats van distels (vandaar zijn andere naam ‘distelvink’), maar ook kaardebol, klit, teunisbloem en paardenbloem staan op het menu. Net als heel wat andere zaden. Juveniele putters krijgen ook insecten te eten - die vormen een goede bron van eiwitten.

Putter - Luc Meert
Luc Meert
Putter - Wouter Cardoen
Wouter Cardoen

Hoe plant de putter zich voort?

Putters vormen al paartjes in de winter. Die paartjes blijven elkaar trouw tijdens het broedseizoen, maar het is niet bekend of ze ook het volgend broedseizoen bij elkaar blijven. Het vrouwtje broedt de eieren uit. Zodra er jongen zijn, geeft het mannetje alle eten aan het vrouwtje. Het vrouwtje houdt een deel voor zichzelf en voedt met de rest de jongen. Het mannetje voedt de jongen pas zelf vanaf de zevende dag.

Icoon - Wist je dat

• De putter was vroeger een geliefkoosde kooivogel. De soort liet zich met gemak allerhande trucs aanleren: zich voor dood houden, een voetzoekertje aansteken, een wagentje voorttrekken …
  • Putters fladderen ook al eens rond in kunstwerken, bijvoorbeeld op het schilderij Madonna met de putter van Rafaël. Op dat schilderij aait Jezus een putter in de handen van zijn achterneef Johannes De Doper. De putter is een verwijzing naar Jezus' latere kruisiging, omdat de vogel graag zaadjes van de distel eet, een doornige plant waarmee ook doornkronen werden gemaakt. Mensen geloofden dat de putter zijn rode gezicht kreeg doordat een druppel bloed op zijn kop viel toen hij een doorn uit Jezus' voorhoofd trok om hem van zijn pijn te verlichten.

Waar vind je de putter?

De putter broedt vooral in boomgaarden, parken en tuinen, groene woonwijken en in kleinschalig landbouwgebied met veel heggen, hagen en houtkanten. Ook in ecologisch beheerde wegbermen of op braakliggende terreinen met een ruige vegetatie kan je vaak foeragerende putters aantreffen.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor

De putter is een algemeen voorkomende, beschermde inheemse vogelsoort.

Icoon - Vogelhut

Start tijdig met het voederen van de vogels in je tuin

Vanaf de herfst zoeken vogels actief naar een voedselplek voor de winter. Door je voedertafel dan al te vullen, weten ze dat ze in de winter in jouw tuin terecht kunnen.
Wanneer het echt koud wordt, kan je vetbollen en pindaslingers aanbieden.

Hoe voeder je tuinvogels, en wie eet wat?

Help de putter

Een tuin vol distels, paardenbloemen, zonnebloemen, klit en teunisbloemen is ideaal voor de putter. Die planten produceren de zaden waarvan de putter afhankelijk is. De grote kaardenbol is waarschijnlijk de beste putterlokker. De bladeren vormen rond de stengel een waterkommetje dat na regen lang gevuld blijft. Vogels drinken regelmatig uit deze natuurlijke waterbakjes. De kaardenbol produceert nectar en trekt veel bijen, zweefvliegen en hommels aan: indirect ook weer voedsel voor vogels. En als de bloem is uitgebloeid, zijn de zaden in de kaardenbollen favoriet puttervoer.

Wat doet Natuurpunt?