Wilde dingen vlak bij huis

50 dingen - blanco
.
50 dingen - Vlakbij huis - 6_ga_geblinddoekt_op_de_tast
50 dingen - Vlakbij huis - 1_speel_in_plassen
50 dingen - Vlakbij huis - 7_fluit_met_natuurlijke_materialen
50 dingen - Vlakbij huis - 2_maak_een_knotsgekke_sneeuwman
50 dingen - Vlakbij huis - 9_zoek_een_figuur_in_de_wolken
50 dingen - Vlakbij huis - 3_knuffel_een_boom
50 dingen - Vlakbij huis - 8_maak_de_mooiste_natuurfoto
50 dingen - Vlakbij huis - 4_begraaf_jezelf_onder_bladeren
50 dingen - Vlakbij huis - 10_versier_je_haar_met_bloemen
50 dingen - Vlakbij huis - 5_maak_een_zandkasteel

1. Speel in plassen

Joepie! Het regent! Ideaal om de diepte van de plassen uit te testen. Laarzen warm aanbevolen.

2. Maak een knotsgekke sneeuwman

Sneeuwmannen zijn beeldhouwwerken van sneeuw. Elke sneeuwman is uniek en perfect in zijn eigenheid. Jouw ouders hebben vast al sneeuwmannen gemaakt, en jouw grootouders ook en hun grootouders ook.

3. Knuffel een boom

Pak eens een boom vast. Je zal merken dat elke boom anders aanvoelt. De schors is uniek per soort en elke boom is net als mensen anders gevormd: de ene is wat dikker dan de andere of heeft een tak hier of daar, de ander heeft dikke wortels onderaan, enz. Leg je oor te luisteren in de lente. Kan jij de sapstroom horen?

Wil jij weten welke boomsoort jij knuffelt? Gebruik dan ObsIdentify: de natuurherkenner in je broekzak. Download hier iObs (iOS) en ObsIdentify (Android).

4. Begraaf jezelf onder bladeren

Maak een bladerhoop en verstop je onder de blaadjes. Zien ze jou nog liggen?

5. Maak een zandkasteel

Een fort met een gracht, een kastelen met sierlijke kantelen, of een ingenieus bouwsel met gangetjes en bruggetjes. Welk soort architect ben jij? Niet alleen op het strand of in de speeltuin kan je zandkastelen bouwen, ook met gewone aarde (al dan niet in combinatie met stenen en takken!) is bouwen ontzettend leuk!
Ga hiervoor bijvoorbeeld naar Bezoekerscentrum De Watersnip.

6. Ga geblinddoekt op de tast

Doe een blinddoek zoals bv. een sjaal om je ogen. Loop op een veilige plek voorzichtig rond en voel aan alle voorwerpen die je tegenkomt, een boom, het gras, een muur,... Deze opdracht is leuk met een niet geblinddoekte helper. Die je kan vertellen hoe je moet lopen of aan de arm begeleiden.

7. Fluit met natuurlijke materialen

Fluit met een grasspriet stevig tussen je duimen of met een eikendopje of maak een fluit uit een tak.

8. Maak de mooiste natuurfoto

Maak de mooiste natuurfoto's en deel deze op Facebook met #50dingen en op Instagram.

9. Zoek een figuur in de wolken

De voorbijdrijvende wolken maken kunstwerken in de hemel. Fantaseer er op los. Een berenhoofd, een gigantische walvis of een piratenschip. Zie jij wat ik zie?

10. Versier je haar met bloemen

Niets zo mooi als een echt natuurkapsel. Versier je haar met een bloemenketting van madeliefjes, of maak het iets wilder met een kroon van kleefkruid. Je kan ook met lange bloemen of buigzame twijgjes vlechten. Te moeilijk? Vraag dan aan een volwassene om met natuurlijke koordjes een vlecht te maken die je rond je hoofd vastbindt. Hiertussen kan je heel wat bloemetjes vastmaken!

Download de 50 dingen kaart

Gratis download

Trek met je (klein)kinderen de natuur in

Download de 50 dingen kaart