Natuurpunt Heist-op-den-Berg

Heist-op-den-Berg

Amfibieeënwerkgroep

Wij zijn een groep enthousiaste amfibieliefhebbers die heel het jaar door druk bezig zijn rond de leefwereld van deze gewervelde, koudbloedige beestjes.

Elk jaar monitoren we een aantal vijvers/poelen met behulp van een fuik om op te volgen of er aanpassingen nodig zijn: is er niet te veel vis op de vijver? Is er voldoende licht in de vijvers en vormen overhangende takken geen probleem? Welk maaibeheer is het beste  rondom de poel/vijver?….

De  “core business” van onze vrijwilligers  is evenwel de “paddenoverzet”.

De meeste mensen hebben al wel eens gehoord over de “paddentrek”, een jaarlijks in het voorjaar weerkerend natuurverschijnsel.

Padden, salamanders, bruine kikkers…verblijven in de winter niet in het water, maar houden een winterslaap onder bladeren, takken of in de grond. In het voorjaar trekken ze naar vijvers of poelen op zoek naar een geschikte partner om zo te zorgen voor hun nageslacht.

Je gaat dus onze pad of bruine kikker gedurende de zomer misschien tegenkomen in het bos of in de weide… tot ze in winterslaap gaan. Na de winter en van zodra de temperaturen terug beginnen te stijgen (minimum nachttemperatuur van 7°) trekken ze instinctief naar het water.

Salamanders zijn de eersten die ontwaken en kan je reeds in januari treffen, padden komen zowat half februari, gevolgd door de bruine kikker en dan zijn we wellicht al begin maart (de alom gekende groene kikker leeft het ganse jaar in het water).

Bij ideale weersomstandigheden begint de trektocht bij valavond.

Deze periode valt samen met het einde van de werkdag wanneer het erg druk wordt op ons dichte wegennetwerk!

Hier helpt ons enthousiaste team van vrijwilligers op 5 overzetlocaties in Heist-op-den-Berg.

In 2024 hebben we 5954 amfibieën gered ven een gewisse verkeersdood:4866 padden, 65 bruine kikkers, 495 alpenwatersalamanders en  528 kleine watersalamanders.

Beheerteam

Het beheerteam zorgt ervoor dat de natuur in onze reservaten extra stimulansen krijgt. Op regelmatige basis zijn er werkdagen en trekken we de natuur in met een groep enthousiastelingen.
De professionele terreinploegen van Natuurpunt (maatwerkbedrijf) helpen het beheerteam bij het zwaardere beheerwerk.
Een 10-tal landbouwers maaien de grote weilanden.
Sommige grote werken (zoals het openhouden van de amfibieeënpoelen) worden uitbesteed aan aannemers.