MINDER BLA-BLA maar MEER DOE-DOE!

Oproep aan wandelaars in onze natuurgebieden:

Dankzij de inzet van Natuurpunt zijn deze gebieden beschermde natuur. Hoe meer leden, hoe meer natuur we kunnen beschermen! Draag uw steentje bij en word lid van Natuurpunt: stort 30 euro op reknr BE17 2300 0422 3321 van Natuurpunt vzw. Je krijgt 4 keer per jaar het tijdschrift van Natuurpunt en ons lokaal ledenblad. Bovendien krijg je tal van kortingen bij o.a. de winkel van Natuurpunt, Dillle & Kamille, AS Adventure, Torfs….DOEN!

Hopelijk tot gauw in onze natuur...

Werkschema Molenfeesten

Amfibieën (of, liefkozend: amfi’s)

Amfibieën, dat zijn: kikkers, padden en watersalamanders. In Keerbergen hebben we er nog een behoorlijk aantal. Helaas worden deze diertjes nogal eens slachtoffer van het verkeer, vooral tijdens de jaarlijkse voorjaarstrek. Vanuit hun winterverblijfplaats op het land moeten de dieren in het voorjaar, op weg naar de paaiplaatsen (in het water), heel wat obstakels trotseren. Natuurpunt Keerbergen organiseert al een aantal jaren amfibie-overzetacties om de dieren veilig naar hun bestemming te helpen. Vrijwilligers zijn daarbij steeds meer dan welkom. Maar niet alleen de trekroutes zijn bedreigd; verandering, vervuiling, versnippering van hun leefomgeving vormen een zorgwekkende bedreiging voor het behoud van de Keerbergse amfi’s. Daarom zetten wij ons in om ook de omgeving, zoals geschikte voortplantingspoelen en zomer- en winterverblijven te vrijwaren.

Paddenstoelen

Keerbergen is rijk aan paddenstoelen, en wie hiervoor belangstelling heeft zit bij Natuurpunt goed. Alleen al in de Broekelei zijn meer dan 290 soorten gevonden waaronder enkele zeer zeldzame. Tweejaarlijks organiseert Natuurpunt hier een paddenstoelenwandeling. Hiermee willen we een licht werpen op een mysterieuze wereld: hoe en waar groeien ze, wat zijn hun specifieke eigenschappen, hoe brengen we ze op naam, zijn ze eetbaar of giftig. Als afsluiter is er verse paddenstoelensoep. Ben je een liefhebber, weet je er veel van? Kom ons helpen!

badende_roodborst.jpg