Hey Natuurpunter van Keerbergen,

We hebben je nodig.

Eind juli hebben we onze jaarlijkse deelname aan de Molenfeesten.

Een uitgelezen moment om elkaar te ontmoeten en ons te laten zien.

Dit is een serieuze uitdaging maar gedragen door vele handen wordt dit een feest.

Iedereen kan zijn steentje bijdragen in periodes van slechts 4 uur, ervaring is niet vereist.

Voor ieder wat wils in het werkschema hieronder.

We kijken er naar uit om je te ontmoeten.

Voor het beheer en het onderhoud van de natuur van Keerbergen kunnen we de verdiende centjes goed gebruiken.

Aarzel niet , bekijk het schema en gooi je erin.  Wij doen het ook!

Mail je deelname ten laatste op 15 april aan hugo.raes@gmail.com

Tot binnenkort !

Werkschema Molenfeesten

Amfibieën (of, liefkozend: amfi’s)

Amfibieën, dat zijn: kikkers, padden en watersalamanders. In Keerbergen hebben we er nog een behoorlijk aantal. Helaas worden deze diertjes nogal eens slachtoffer van het verkeer, vooral tijdens de jaarlijkse voorjaarstrek. Vanuit hun winterverblijfplaats op het land moeten de dieren in het voorjaar, op weg naar de paaiplaatsen (in het water), heel wat obstakels trotseren. Natuurpunt Keerbergen organiseert al een aantal jaren amfibie-overzetacties om de dieren veilig naar hun bestemming te helpen. Vrijwilligers zijn daarbij steeds meer dan welkom. Maar niet alleen de trekroutes zijn bedreigd; verandering, vervuiling, versnippering van hun leefomgeving vormen een zorgwekkende bedreiging voor het behoud van de Keerbergse amfi’s. Daarom zetten wij ons in om ook de omgeving, zoals geschikte voortplantingspoelen en zomer- en winterverblijven te vrijwaren.

Paddenstoelen

Keerbergen is rijk aan paddenstoelen, en wie hiervoor belangstelling heeft zit bij Natuurpunt goed. Alleen al in de Broekelei zijn meer dan 290 soorten gevonden waaronder enkele zeer zeldzame. Tweejaarlijks organiseert Natuurpunt hier een paddenstoelenwandeling. Hiermee willen we een licht werpen op een mysterieuze wereld: hoe en waar groeien ze, wat zijn hun specifieke eigenschappen, hoe brengen we ze op naam, zijn ze eetbaar of giftig. Als afsluiter is er verse paddenstoelensoep. Ben je een liefhebber, weet je er veel van? Kom ons helpen!

badende_roodborst.jpg