Image

Boomkruiper

Short-toed Treecreeper
Certhia brachydactyla
boomkruipers (Certhiidae

De boomkruiper is een kleine vogel, die wat wegheeft van een kleine, bruine muis die met schokjes langs de ruwe boomschors naar omhoog klautert, op zoek naar insecten en spinnen.

12 cm
11 gram

de oudste bekende boomkruiper is nog geen 5 jaar oud geworden

insecten(larven) en spinnen

Burgerlijke staat

Boomkruipers zijn na één jaar geslachtsrijp. Ze vormen paartjes (monogaam).

Algemeen

(oude) bossen, parken, grote tuinen en (oude) boomgaarden. Vooral de eik is geliefd, vanwege al het lekkers dat zich in de ruwe stam verschuilt.

Karakter

De boomkruiper is een schuw vogeltje dat door zijn camouflage en  onopvallende zang en roep niet zo opvalt. In de winter slapen ze graag samen in groep; door dicht tegen elkaar te gaan zitten blijven ze warm en verliezen ze minder energie.

Hoe herken je de boomkruiper?

• De boomkruiper klimt met kleine sprongetjes, spiraalsgewijs omhoog langs de stam van de boom
  • De boomkruiper is goed gecamoufleerd met zijn schorsbruine, gestreepte bovendelen en een roomwitte buik.
  • Hij heeft een fijn, sterk gebogen snaveltje waarmee hij goed insecten en spinnen uit de holtes en spleten van een boom kan peuteren.
Boomkruiper - Elwin van der Kolk

Het geluid van de boomkruiper

Vlak na de kortste dag, kun je de eerste boomkruipers weer horen zingen, zeker als het zacht weer is. Het is een korte, hoge en onopvallende zang. Het eenvoudige melodietje is niet moeilijk te herkennen. Als je weet hoe de boomkruiper klinkt, zul je ontdekken dat je de boomkruiper overal hoort.

Audio file
Beluister hier
Audio file
Beluister hier

Hoe leeft de boomkruiper

Wat eet de boomkruiper?

De boomkruiper is een uitgesproken insecteneter. Insecteneters die het moeten hebben van vliegende insecten (muggen, dag- en nachtvlinders, wespen en bijen) trekken in de herfst weg omdat er dan geen voedsel meer beschikbaar is, zoals zwaluwen bijvoorbeeld. De boomkruiper gaan in de winter echter op zoek naar insecten die in holtes en spleten overwinteren en kunnen dus jaarrond hier blijven.

Boomkruiper - waarnemingen.be - Jo De Pauw
waarnemingen.be - Jo De Pauw
Boomkruiper - waarnemingen.be - Dieder Plu
waarnemingen.be - Dieder Plu

Hoe plant de boomkruiper zich voort?

Paartjes broeden regelmatig twee keer per jaar. De nesten overlappen dan meestal: het mannetje bouwt een tweede nest waarin het wijfje eieren legt, terwijl de jongen van het eerste nest nog niet zijn uitgevlogen. Nadat de jongen zijn uitgevlogen worden ze nog 1 tot 3 weken doorgevoerd door de ouders.

Icoon - Wist je dat

• Boomkruipers hebben een speciale staart. De 12 staartveren zijn stug, stijf en gepunt: ideaal als steun bij het klimmen. Doordat de staartveren almaar over de schors slepen, slijten ze snel. Alle zangvogels ruien eerst de centrale staartveren. Enkel boomkruipers en de spechten (die beide de steun van vooral de middelste staartveren nodig hebben bij het klimmen) ruien de centrale staartveren als laatste, nadat alle andere staartveren zijn vervangen.
  • Boomkruipers slapen achter een loshangend stuk schors of hakken een slaaphol uit in het halfvergane hout van dode bomen of in de zachte, levende schorslaag van coniferen. Vooral ’s winters slapen ze vaak in groep; door dicht tegen elkaar te gaan aanzitten verliezen ze minder energie.

Waar vind je de boomkruiper?

De boomkruiper vind je in bossen, (kasteel)parken, grote tuinen en (oude) boomgaarden. Haar voorkeur gaat uit naar oude loofbossen. Vooral eik is geliefd, omwille van de ruwe stam.

> Bekijk deze soort op waarnemingen.be

Kom deze soort veel voor

Boomkruipers komen het hele jaar bij ons voor.

Icoon - Vogelhut

Start tijdig met het voederen van de vogels in je tuin

Vanaf de herfst zoeken vogels actief naar een voedselplek voor de winter. Door je voedertafel dan al te vullen, weten ze dat ze in de winter in jouw tuin terecht kunnen.
Wanneer het echt koud wordt, kan je vetbollen en pindaslingers aanbieden.

Hoe voeder je tuinvogels, en wie eet wat?

Help de boomkruiper

De boomkruiper is vooral gebaat bij bomen met loshangende schors. Soms gaat het om oudere, zieke bomen die te vaak voor de bijl gaan. Opstaand dood hout is trouwens ook voor heel wat andere soorten ideaal. Dood hout brengt leven (en boomkruipers) in de tuin. Er bestaan ook speciale boomkruipernestkastjes, met een smalle opening aan de zijkant.

Wat doet Natuurpunt?