In Limburg kan je je laten betoveren door het rijke, vochtige Haspengouw, waar de mens al heel vroeg begon met het ontginnen van de natuur.
Eikelmuizen, dassen en een schare van vogels zoals bonte spechten, gekraagde roodstaarten, grauwe vliegenvangers en steenuilen vinden er een thuis. Noordelijker is er het heidelandschap, waar je nog bijzondere vlinders en libellen vindt.

Sint-Maartensheide

Naast restanten van de heide vind je hier een gevarieerd landschap vol structuur met bos, weilanden en akkers; dat kieskeurige gasten, zoals de grauwe klauwier en de boomkikker, aantrekt.

Zammelen

Een combinatie van water, leem, kalk en zand zorgt voor een afwisseling van beemden, hooilanden, moerassen en broekbosjes. Die landschappen trekken zeldzame planten- en diersoorten aan.

Nietelbroeken

Ontdek de zeldzame blauwgraslanden en wandel via de knuppelpaden naar prachtige uitkijkplekjes. In mei kondigen wilde planten, zoals gevlekte orchis of de pinksterbloem, de zomer aan.

Download je wandelplannetje

Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese Commissie.

De verantwoordelijkheid voor deze publicatie ligt uitsluitend bij de auteur; de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik van de informatie die erin is vervat.