Bolwerk

Provincie Vlaams-Brabant

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha
  • rolstoelpad

Kaart van het gebied

1 routes

Vestenwandeling (rolstoeltoegankelijk)

rolstoelpad
4.12km
Gemiddeld 60 minuten wandeltijd

Startpunten

vertrekpunt stadhuis

Grote Markt
Zoutleeuw
België

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Het hele jaar door vrij toegankelijk op de paden. Laarzen of stevig schoeisel zijn aangeraden bij regenweer. Honden welkom, aan de leiband.

Bolwerk

Beschrijving van het gebied

De ecologische waarde van de gronden rond ‘Het Bolwerk’ in Zoutleeuw was bij natuurliefhebbers al langer bekend. De aankoop van het perceel door Natuurpunt was een cruciale stap naar een definitieve bescherming. In 2007 werd er een eerste en belangrijk deel van ‘Het Bolwerk’, aan de rand van de stad verworven. Op dit perceel bevindt zich een klein deel van de ruïnes van de citadel. Vandaag is nog enkel de stervorm herkenbaar in het landschap.

Geelgors

Dieren en planten

Paddenstoelen gebonden aan onbemeste graslanden, zoals weidewasplaat, grauwe wasplaat, papegaaizwammetje, zeldzame knotszwammen en aardtongen maken dit natuurgebied uniek.

Een kalkminnende vegetatie van wilde marjolein, kattendoorn, knolboterbloem, kleine bevernel, hondspeterselie, gewone agrimonie en goudhaver zorgen voor een kleurrijk landschap. Ook het zeldzame akkerklokje zie je hier en daar nog bloeien. De levendbarende hagedis heeft aan ‘Het Bolwerk’ een huis gevonden en wie goed luistert tussen april en augustus, kan regelmatig het gezang van de geelgors horen in deze omgeving.

Op de wallen staan gemengde inheemse hagen die de contouren van de oude citadel accentueren. De graslanden zelf worden extensief begraasd zodat we hier op termijn een bloemrijk karakter zullen krijgen.

Natuurbeheer

Het beheerdoel van ‘Het Bolwerk’ centreert zich o.a. rond het zichtbaar maken van de contouren van de citadel in het landschap. Dit is nodig want met het vervagen van de oude stadsgrenzen kan er vlug een einde komen aan de (h)erkenning van dit erfgoed.

Samen met de scholen van Zoutleeuw, een landbouwer en onze eigen vrijwilligers zorgen wij ervoor dat dit mooi perceeltje nog waardevoller wordt en de unieke fauna en flora beschermd blijft. Natuurpunt Zoutleeuw geeft er graag rondleidingen voor het publiek, organiseert werkdagen en activiteiten.

Verder wandelen

Grote Getevallei

Vinne

Spoorwegzate Tienen-Hoegaarden

Aronst Hoek

Runkelen op d'Hei

Overnachten

• B&B ‘t Hof ter Wallen, Stationsstraat 44, Zoutleeuw, 0498-49 31 90. Vlakbij fietsknooppunt 51. Met rozentuin en kersenboomgaard, vlakbij het Bolwerk.
  • B&B Hof ter Wallen, Stationsstraat 44, Zoutleeuw, 0498-49 31 90, [email protected] - Gerestaureerde hoeve met rozentuin en kersenboomgaard. Vlakbij fietsknooppunt 51 en Het Bolwerk. Een koppeltje kerkuilen nam zijn intrek in de schuur. Natuurpuntleden genieten 10% korting.

Afdeling

Bolwerk wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Bolwerk