Bos N

Provincie Antwerpen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha
  • wandelpad

Kaart van het gebied

1 routes

Bos N

wandelpad
1.08km
Gemiddeld 16 minuten wandeltijd

Zien en doen

Wil je een geleide wandeling boeken met een ervaren gids? Neem contact op

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Op het einde van de Rode Kruisstraat in Boom start een bewegwijzerd wandelpad doorheen Bos N. Na een regenperiode kan het wandelpad soms vrij drassig zijn. Wandelaars met honden zijn welkom, wel enkel met hun dier aan de leiband en hondenpoep wordt meegenomen in een plastiek zakje.

Beschrijving van het gebied

Bos N is een gedempte kleigroeve die voorbestemd was als woonuitbreidingsgebied. Acties van de plaatselijke Werkgroep Bomen in Boom zorgden ervoor dat het Boomse gemeentebestuur in 1998 besliste om Put N grotendeels om te vormen tot natuurgebied. Put N werd Bos N en sinds 2008 is het beheer van het gebied in handen van Natuurpunt.

Natuurbeheer

Bos N is 4,5 hectare groot. Vrijwilligers van Natuurpunt hebben de voorbije jaren gewerkt aan de bouw van wandelbruggen over sloten, het plaatsen van infoborden en de aanleg van een bewegwijzerd wandelpad. Samen met plaatselijke scholen werden struwelen met streekeigen en autochtone struiken aangeplant aan de randen van Bos N.

Verder wandelen in de buurt

Via het wandelnetwerk Rivierenland kan je een leuke wandel- en natuurkijkdag beleven in Bos N en verder in het gemeentelijk park, de Kleine Steylen, de Schorre en zelfs langs de boorden van de Rupel. Tijdens je wandeling ontmoet je diverse projecten van Natuurpunt, zoals kunstnesten voor steenuilen, torenvalken en huis– en gierzwaluwen.

Deze wandeling start aan het Nautisch bezoekerscentrum Rupelstreek, Hoek 76 in Boom en werd opgenomen in de Wandelgids: Ontdek de natuur langs de Schelde, Rupel en Nete. De Wandelgids kost 2 euro en is verkrijgbaar bij Natuurpunt Rupelstreek, Toerisme Rupelstreek en in Natuur.huis de Paardenstal. Ontdek ook deze gebieden in de buurt:

Walenhoek - Niels Broek

Biezenweiden

Oude Netearm

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Natuurpunt Fonds

Liever overschrijven?

BE56 2930 2120 7588
Vermeld 'Natuurpunt Fonds' bij je overschrijving

• Giften vanaf €40 zijn fiscaal aftrekbaar
  • Jouw gift gaat rechtstreeks naar je gekozen project

Word lid van Natuurpunt