Bosbeekvallei

Provincie Limburg

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Zeer groot gebied: > 100 ha
  • wandelpad

Kaart van het gebied

1 routes

Rode wandeling

wandelpad
8.59km
Gemiddeld 130 minuten wandeltijd

Zien en doen

Wil je de Vallei van de Bosbeek verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak metGilbert Hilkens 0470-04 51 92 of Luc Swerts 089-85 48 65.

Dieren en planten

Een smalle strook naast de Bosbeek bestaat uit zeer natte elzenbroekbossen die een belangrijke taak hebben in de waterhuishouding. Hier is ook veel kweldruk, dit zorgt voor vegetatie zoals de waterviolier, het paarbladig goudveil en het moerasviooltje. Ook het veelvuldig voorkomen van de dotterbloem, de slangenwortel en de gele lis zorgt ervoor dat het in het voorjaar zeker de moeite is om aan een begeleidende wandeling te doen. In de dode holle bomen huizen Brandts vleermuizen.

Dorperbroek is dan weer een groot en open hooi- en begrazingsgebied waar je nog een prachtig vergezicht hebt. Her en der zijn er ook amfibieënpoelen. Dit gebied wordt begraasd door drie Belgische trekpaarden.

De vinpootsalamander is de geadopteerde soort van de gemeente Opglabbeek. Naast de alpenwatersalamander en de levendbarende hagedis, is die er dan ook goed vertegenwoordigd. Van libellensoorten zijn de bosbeekjuffer en de gewone bronlibel de meest opvallende. De kleine ijsvogelvlinder is dit dan weer bij de vlindersoorten.

Naast de eerder vernoemde geelgors, grasmus en roodborsttapuit is ook de ijsvogel permanent aanwezig in de vallei. Doordat er veel dood hout blijft staan, kunnen we verschillende spechtensoorten terugvinden. Denk maar aan de zwarte, de groene, de grote bonte en de kleine bonte specht. Ook roofvogels zoals de buizerd en de wespendief zijn vaak geziene gasten. Deze laatste heeft in de vallei zijn broedplek. Opvallende trekvogels zoals het paapje, de kwak en de tapuit zijn reeds meerdere malen waargenomen.

Doordat de jacht weggevallen is, kunnen hazen en reeën zich weer vrij bewegen. In de rietkragen van de grotere vijvers horen we in de zomer veelvuldig de kleine karekiet en de sprinkhaanzanger. Ook de waterral heeft hier zijn broedplekje.

Over dit gebied

De noordzijde van de Bosbeekvallei in Opglabbeek is een zacht oplopende oeverzone met verschillende zijbeekjes en heel wat kwelgebieden. In het verleden waren hier heel wat hooilandjes die tot in de jaren zestig gehooid werden door de plaatselijke landbouwers.

Naderhand werden deze minder interessant omdat de percelen te nat waren voor de moderne landbouw. Veel van die hooiperceeltjes werden toen aangekocht voor recreatiedoeleinden.

Met de jaren heeft Natuurpunt veel van die percelen kunnen aankopen. De chalets werden afgebroken en de visvijvers omgevormd tot natuurlijke amfibieënpoelen. Ook werden heel wat percelen terug hersteld tot hooiland. Als gevolg hiervan is er een toename van de geelgors, de grasmus en de roodborsttapuit.

Wat doet Natuurpunt

Doordat deze prachtige beekvallei in een soort recreatiegebied dreigde te vervallen, is Natuurpunt samen met een plaatselijke vereniging percelen beginnen aankopen. Prioriteit was toen, en nu nog, herstel van de oude hooilandjes en het behoud van waardevolle broekbossen.

Daarnaast wordt er een groot begrazingsblok (+/-20ha) beheert waar misschien ooit de grauwe klauwier zal broeden. Door het in 2010 toegekende LIFE-project kunnen er grote omvormingswerken worden uitgevoerd. Momenteel wordt er hevig gestreden tegen exoten en verbossing.

LIFE

Meer over het LIFE Itter & Oeter

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Bosbeekvallei