Brede Schoren en Konkelschoor

Provincie Oost-Vlaanderen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Wil je Brede Schoren en Konkelschoor verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek een afspraak bij Rita Vandenberghe. Zij brengt je in contact met een ervaren natuurgids.

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Het natuurgebied is enkel toegankelijk onder begeleiding van een natuurgids.

Beschrijving van het natuurgebied

Typisch voor schorren of ‘schooren’ is dat ze omdijkt zijn en dat ze bij hoge waterstanden in de Schelde twee maal per etmaal onder water komen te staan. Na het wegtrekken van het water blijft een verrijkte sliblaag achter die van cruciaal belang is voor de ontwikkeling van een uitbundige rietvegetatie. Schorren zijn omwille van hun moeilijke toegankelijkheid enkel te bekijken van op de Scheldedijken.

Dieren en planten

De vegetatie van schorren is in grote lijnen een combinatie van enerzijds rietvelden en anderzijds wilgenstruweel. In de rietvelden is het voorkomen van massa’s dotterbloemen waaronder de variant de ‘spindotter’ vermeldenswaardig. Deze variant laat zich meedrijven met het water en vestigt zich zodoende op nieuwe open plekken in het schor en langs de Scheldedijken. Ook de kattestaart, die met zijn felle paarse bloeiwijze de aandacht trekt, is een typische plant. Uniek is ook dat er op de nagenoeg steeds vochtige wilgenstammen een ganse reeks van mossoorten voorkomt. Op en in het water van de inspoelputten huist menig waterleven: grote aantallen eenden (wilde eend, bergeend, wintertaling, …), diverse vissoorten, waterinsecten en algen.

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Natuurpunt Fonds

Liever overschrijven?

BE56 2930 2120 7588