Dalemhof

Provincie Vlaams-Brabant

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

• Geen bewegwijzerde routes aanwezig

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha

Kaart van het gebied

Bereikbaarheid

Er is geen officiële ingang maar toegankelijk via de Oaselaan, Leuven.

Zien en doen

Wil je een geleide wandeling boeken?Neem dan contact op Nicolas Pardon via 0475-47 12 47.

Dieren en planten

Momenteel bepalen moeraszegge en koninginnenkruid grotendeels het beeld, op de natste plekken steekt de forse grote lisdodde er bovenuit. De aanwezige zaadbanken van lagere kruiden popelen om te kiemen wanneer het hooilandbeheer terug in voege gebracht wordt. Een uitstekende uitgangspositie met andere woorden.

Dit is een ideale locatie om de pracht van een halfopen valleigebied ten toon te spreiden: dichtbij Leuven met kans op weelderige valleinatuur van hoge kwaliteit. Indicatoren van hoge natuurwaarden zoals holpijp, veldrus en knolsteenbreek zijn lokaal nog aanwezig. Dit duidt ook op waardevolle abiotische omstandigheden zoals een permanente toevoer van mineraalrijk kwelwater uit de ondergrond (geldt o.a. ook voor bittere veldkers, pluimzegge in bronzones).

Er bevinden zich ook overgangen naar drogere graslanden, wat het geheel nog soortenrijker maakt, met name in de zuidgerichte hellingsgronden aan de noordwestkant van het gebied.

Ook de bever draagt zijn steentje bij en is op meerdere plaatsen gevestigd in de Molenbeekvallei, waar deze landschapsarchitect bijdraagt aan de verspreiding van watergebonden soorten zoals ijsvogel, en tal van libellen (weidebeekjuffer) en vissoorten. Eén van de  aanwezige bevers heeft op bescheiden wijze de Molenbeek afgedamd zonder dat de beek uit haar oevers treedt.

Over dit gebied

De natuur ontwikkelde zich hier eeuwenlang d.m.v. het hooien (maaien/afvoeren). De hooilanden van Dalemhof zijn nog niet zo lang geleden in onbruik geraakt. Ze zijn verruigd, maar nog in goede staat, met hoog potentieel voor natuurherstel. In vergelijking met andere herstelde hooilanden in de regio, is het graslandencomplex hier in betere staat van instandhouding (vele soorten van kwalitatief hoogstaande moerassen en natte graslanden nog aanwezig, weinig verbossing en geen totale verruiging/weinig externe aanrijking). Wilgenrijen getuigen van de rol van het gebied in de lokale wilgenvlechterij. Knotwilgherstel behoort hier ook tot de beheermogelijkheden. Ook de aanwezige greppels getuigen van het cultuurhistorisch verleden.

Het biotoop is gevoelig voor externe invloeden zoals eutrofiëring en verdroging. De druk op de omgeving is groot door bebouwing, verharding, infrastructuur, recreatie.

Wat doet Natuurpunt

Het grasland wordt gemaaid en het strooisel wordt afgevoerd met als doel op korte termijn de ontwikkeling van een waardevol dottergrasland met enkele struwelen van grauwe wilg. De balsempopulieren worden verwijderd. Op langere termijn wordt er gestreefd naar de ontwikkeling van een blauwgrasland/kalkmoeras.

Afdeling

Dalemhof wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Dalemhof