Kattenputten

Provincie West-Vlaanderen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha

Kaart van het gebied

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Omdat het gebiedje zo klein is, is het alleen toegankelijk onder begeleiding. Een paar keer per jaar kan je met een natuurgids op stap in het gebied.

De Kattenputten is voor amfibieën een waar paradijs. Heelblaadjes, grote wederik, leverkruid en smeerwortel groeien in het hooiland.

Het beheer van het gebied gebeurt door Natuurfonds Westland. Het hakhout rond de poel wordt om de zes jaar afgezet om de poel meer zonlicht te geven voor de ontwikkeling van de amfibieën. De takken worden als houtstapels aan de rand van het gebied gestapeld. Hierin vinden heel wat dieren een veilig onderdak.

Het hooiland wordt jaarlijks door de landschapswacht gemaaid, met afvoer van het maaisel. Dank zij de bodemverarming zullen hier in de toekomst heel wat meer bloemen de kop opsteken.

Aan de noordelijke kant van het gebiedje vind je de resten van een Duitse bunker uit WOI. Na het afdekken van de luchtgaten hopen we dat er vleermuizen een onderdak zullen vinden. Het dak werd ook vrijgemaakt van planten, om de levendbarende hagedis kans te geven om op de verwarmde stenen te zonnen.

Doe een gift voor Kattenputten