Le Vivier

Provincie Andere

Erkend natuurreservaat sedert 7 december 2023!

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Wil je Le Vivier verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Het gebied zelf is enkel toegankelijk via geleide bezoeken. De aangeduide routes zijn het hele jaar door vrij toegankelijk. Honden zijn welkom aan de leiband.

Geschiedenis

Heel bijzonder in ‘Le Vivier’ is de aanwezigheid van het nog intacte historische slotenpatroon. De sloten werden eeuwen geleden gegraven om de werking van opstuwend grondwater in het moerasgebied tegen te gaan en graslandbeheer te starten.

Eén hoofdsloot zorgt voor de waterafvoer naar de rivier de Rhosnes en tientallen zijsloten monden uit in die hoofdsloot. Heel opmerkelijk is het smalle, iets hoger gelegen, perceel. Dit blijkt een lange toegangsweg geweest te zijn die leidde naar een kasteel. Een kasteel dat nog duidelijk te zien is op de Ferrariskaart maar ondertussen, op geheimzinnige wijze, volledig uit het landschap verdwenen is. De aangekochte percelen maakten waarschijnlijk deel uit van deze kasteelsite.

Historische slotenpatroon van Le Vivier

Dieren en planten

De graslanden in Le Vivier behoren tot het natuurtype dotter­bloemgrasland. Dit graslandtype ontwikkelt zich op natte kleibodems in meersengebieden langs rivieren en herbergt heel wat grondwaterafhankelijke plantensoorten. Ondanks het feit dat de percelen eerder onder reguliere landbouw beheerd werden, zijn de aangekochte dotterbloemgraslanden al soortenrijk. Zo komen naast de typische kensoorten dotterbloem, echte koekoeksbloem en tweerijige zegge ook minder algemene plantensoorten zoals wilde bertram, poelruit, blaaszegge en schildereprijs talrijk voor. De aanwezigheid van holpijp en waterviolier in de sloten bevestigt dat er opwellend grondwater is in het laaggelegen gebied. Dit kwelwater is mineraalrijk, maar relatief voedselarm en houdt het gebied extra vochtig.

De aangekochte percelen zijn niet enkel botanisch interessant, ook op gebied van fauna valt er heel wat te beleven. Langs enkele sloten ontwikkelden forse rietkragen, waarin jaarlijks verschillende koppels kleine karekiet, bosrietzanger en blauwborst broeden. Ook rietgors, een soort die sterk achteruitgaat in Vlaanderen, komt jaarlijks nog broeden in het gebied. Cetti’s zanger is een rietvogel die recent als broedvogel opdook. Sommige jaren broedt een koppeltje zomertortel in het ruigere deel.

Een opmerkelijke soort is de moerassprinkhaan, een typische bewoner van dit soort gebieden. Zij staat met haar tricolore kleuren ook symbool voor de samenwerking tussen Vlaanderen en Wallonië. De vochtige hooilanden zijn zeer belangrijk voor veel trekvogels zoals de watersnip en het zeldzame bokje die jaarlijks tijdens de trek, halt houden in het gebied.

Le Vivier, met zijn moerassige biotoop, is omgeven door de Henegouwse natte leemstreek, een akkergebied waar soorten als patrijs, bruine kiekendief, kneu, veldleeuwerik en soms een grauwe gors, waar te nemen zijn wat nauwelijks nog het geval is in Vlaanderen.

Moerassprinkhaan Leo Vaes

Beheer

Het gebied bestaat uit 4 hectare vochtige hooilanden en 6 hectare rietmoeras en natte ruigtes. Ondanks de beperkte oppervlakte zorgen die biotopen er voor dat het gebied een hoge natuurwaarde bezit. Natuurpunt vzw, Natuur.Koepel, Natuurpunt Zwevegem en Natuurpunt Avelgem werkten hier samen voor de aankoop van het gebied.
De Waalse zusterverenigingen van Natuurpunt, Cercles des Naturalistes de Belgique (CNB) en Ardenne & Gaume staan mee in voor het beheer en monitoring.

Blauwborst Wesley Poelman

lijn.jpg

Verder wandelen in de buurt

Vlakbij aan de overkant van de Schelde liggen de Avelgemse Scheldemeersen waar je kan wandelen maar ook het natuur educatief centrum ligt. Het gebied is voor wandelaars bereikbaar via de fietsbrug aan wandelknooppunt 83.

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Le Vivier

Liever overschrijven?

BE56 2930 2120 7588