Natuurtuin Gilbert Desloovere

Provincie West-Vlaanderen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha

Kaart van het gebied

Bereikbaarheid

De tuin is ingesloten door de R8, de tuinen van de Olmenlaan, de Goedendaglaan en de Dokter Snellaertstraat. Fiets of wandel je op de (LF 52) Guldensporenfietsroute over de oude spoorwegberm dan kom je langs de tuin. Er is een ingang via de Goedendaglaan en ook via de Dokter Snellaertstraat kan je de tuin bereiken, als je langs het terrein van Elia wandelt.

Zien en doen

Wil je Natuurtuin Gilbert Desloovere verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Neem contact op met Trees Deprest, Maandagveld 5, 8500 Kortrijk, 056-20 05 10, 0485-95 87 60

Over dit gebied

Beschrijving van het natuurgebied

Deze prachtige natuurtuin ontstond eind de jaren ’90 dankzij de inzet van Gilbert Desloovere. Buurtbewoners, de jongeren van Ak-TRAC-tie (afdeling van CAW Zuid-West-Vlaanderen) en Natuurpunt Kortrijk werken hier samen aan natuur. Elia, Stad Kortrijk, cvba Goedkope Woning gaven delen van het gebied in beheer aan Natuurpunt Kortrijk. Samen met de berm van de R8 vormt de Natuurtuin een groene long van meer dan 1 ha groot voor de wijk.

Open bloemenweides met fruitbomen wisselen af met klein bos en struiken zoals kardinaalsmuts. De houtwallen en de poelen brengen extra biodiversiteit. De Natuurtuin biedt een thuis aan egels, vlinders, zangvogels en amfibieën. De kenmerkende kaardenbollen pronken met hun paarse en witte bloemen in de bloemenweide. Insecten drinken de nectar van de bloemen en de vogels snoepen de zaden in de herfst.

Dieren en planten

De poelen zijn erg belangrijk voor amfibieën zoals de kleine watersalamander, de alpenwatersalamander, de gewone pad en de bruine kikker. De bloem- en waterrijke omgeving zijn ideaal voor insecten zoals penseelkever, bruinrode heidelibel, populierenpijlstaart, snorzweefvlieg, blauwooggrasmot, stippelmot en bramensprinkhaan.

Vogels worden hier onder meer vertegenwoordigd door sperwer, groene specht, sijs en verschillende soorten meesjes. Ook de vos wordt hier geregeld gespot.

Verder zijn er nog suikermycena, gewoon barbarakruid, kardinaalsmuts, ananas de courtrai, brede wespenorchis, plooivoetstuifzwam, zwavelzwam, dikvoetbreeksteeltje, kaardebol en robertskruid, enz. Er werden reeds 183 verschillende plantensoorten waargenomen in de Natuurtuin.

Natuurbeheer

De werkgroep Natuurtuin Desloovere zorgt voor het behoud van dit stukje natuur. De vrijwilligers uit de buurt onderhouden de Natuurtuin, samen met de mensen van de leerwerkplaats Ak(trac)tie.

Dankzij vrijwilligers en wijlen Gilbert Desloovere, werd dit stuk verwaarloosd terrein een natuurgebied. De bloemenweide wordt in 3 verschillende delen gemaaid. De poelen worden regelmatig geschoond en de houtkanten worden slechts zelden gesnoeid.

Afdeling

Natuurtuin Gilbert Desloovere wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Natuurtuin Gilbert Desloovere