Rijvissche

Provincie Oost-Vlaanderen

Mozaïek van grasland, moeras en bosjes

Spons tegen natte en droge periodes

Hotspot voor vogels en amfibieën

Wandelen in Rijvissche

Momenteel is Rijvissche nog niet toegankelijk voor het publiek. Maar ons team van vrijwilligers werkt er hard aan om wandelpaden aan te leggen, zodat je binnenkort kunt genieten van het gebied.

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

• Geen bewegwijzerde routes aanwezig

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Rijvissche bevindt zich deels in de (voormalige) vallei van de Scheidbeek en wordt dus voor een groot deel gekenmerkt door natte, slechte waterdoorlatende gronden die momenteel enkele natte ruigtes vormen. Daarnaast zijn er verschillende open ruimtes, voornamelijk grasland, die in landbouwgebruik zijn en omzoomd worden door grachten, rijen knotwilgen en houtkanten van wilg en els. Er bevinden zich enkele bosclusters, waaronder het Hutsepotbosje. Ook op enkele andere percelen werden bomen en struiken aangeplant, of kan de natuur zijn gang gaan via spontane bebossing.

Het Hutsepotbosje werd voornamelijk geplant in 2004 en is intussen heel aangenaam doorwaadbaar. Er loopt een pad rondom maar ook middendoor via een platanenrij die als een verlengde van de dreef naar het Kasteel Nieuwgoed oogt.

Verderop in het gebied werd een poel gegraven. Daar profiteren vooral amfibieën, libellen en andere dieren en planten volop van!

Dieren en planten

In Rijvissche voelen tal van vogels zich thuis. Om er verschillende op te noemen: blauwe reiger, torenvalk, wintertaling, groene specht, meerkoet, smient, kievit, boomkruiper, staartmees, grasmus, buizerd, bosrietzanger, zanglijster, winterkoning, ekster, gaai, enzovoort.

Ook verschillende zoogdieren leven in het gebied. Met wat geluk zie je een vos voorbij sluipen. Het is ook best mogelijk dat je damherten spot. Dat zijn herten die hier niet van nature voorkomen maar ontsnapt zijn en zich wisten voort te planten in het wild.

Rijvissche telt ook heel wat soorten bomen en struiken. Een overzicht: aalbes, beuk, boswilg, braam, brem, Canadese populier, es, gaspeldoorn, Gelderse roos, hazelaar, hondsroos, hulst, kerspruim, lijsterbes, mannetjesvaren, meidoorn, okkernoot, plataan, rode kornoelje, ruwe berk, schietwilg, sleedoorn, Spaanse aak, sporkehout, tamme kastanje, trosvlier, zoete kers, zomereik, zomerlinde en zwarte els.

Tot slot kan je ook tal van insecten spotten in het gebied, zoals kattenstaartdikpootbij, kortschildkever, bont zandoogje, sint-jacobsvlinder, groot dikkopje en grote groene sabelsprinkhaan.

De poel in Rijvissche wordt dan weer volop gebruikt door verschillende amfibieën, libellen, enzovoort.

Over dit gebied

Voor natuurgebied Rijvissche begon het allemaal begin de jaren 2000 toen de nood aan meer groen en stadsbos in de bosarme regio Gent steeds duidelijker en scherper werd.

In 2002 werd door Natuurpunt een eerste stoute boomplantactie georganiseerd op de locatie waar de Stad Gent een nieuw ‘wetenschapspark’ wou realiseren. Enkele weken later werd de aanplant weggemaaid.

Twee jaar later volgde een nieuwe poging. Opnieuw werd bos aangeplant samen met het Hutsepotfront, een breed samengesteld platform van Gentenaars en diverse socio-culturele organisaties. Deze keer werd het bos bewaakt door ‘bosbewakers’.

Dankzij de volgehouden gerechtelijke stappen van Pablo Janssen (namens het buurtcomité) werd de bestemming ‘wetenschapspark’ voor het Hutsepotbos geschrapt door de Raad van State. Het bos is vandaag bestemd als landschappelijk waardevol agrarisch gebied en kan niet meer zomaar gekapt worden. Intussen wordt het hele natuurgebied Rijvissche beschermd door een ruimtelijke uitvoeringsplan en worden er stappen gezet om het hele gebied van 22 hectare groot officieel erkend te krijgen.

Natuurgebied Rijvissche behoort nu tot het grotere geheel Parkbos. Zo maakt Rijvissche deel uit van één van de vier groenpolen in en rondom Gent.

Natuurpunt staat al heel ver in de aankoop van de verschillende percelen in het gebied, het Hutsepotbosje in intussen ferm uitgegroeid tot een Hutsepotbos en er volgden al verschillende extra aanplantacties.

Wat doet Natuurpunt

Het natuurbeheer in Rijvissche is hoofdzakelijk gericht op herstel en onderhoud. Hiervoor mogen we rekenen op een mooi team van vrijwilligers. Oude stallen worden verwijderd, omheiningen afgebroken, de graslanden gemaaid, paden afgebakend, oude trage wegen vrijgemaakt en waar nodig extra bebost. Voor deze beheerwerken betrekken we zoveel mogelijk de buurtbewoners.

Afdeling

Rijvissche wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Rijvissche