Rilroheide

Provincie Vlaams-Brabant

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Klein gebied: < 10 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Wil je dit gebied verkennen met een gids? Neem dan contact op met Kurt Rochlitz [email protected] 0471-80 02 26.

De gemeente verleende haar steun aan het project, o.a. ook door het plaatsen van nestkasten voor uilen en gierzwaluwen. Dankzij de nestkasten broedde in 2005 een kerkuil in de kerktoren van Dworp en bracht er zeven jongen groot.

In dit gebied staat een bijenhotel met nestplaatsen voor solitaire bijen. In Vlaanderen komen meer dan 300 soorten solitaire bijen voor. De meeste maken een nest in de grond. Ongeveer 60 soorten nemen soms hun intrek in een bijenhotel. Solitaire bijen kunnen doorgaans niet steken. Tijdens de eerste warme lentedagen van maart verschijnen de eerste gasten: metselbijen. Zij delen de nestgang op in verschillende kamers, gescheiden door klei of leem. In mei komen de behangersbijen hun nestgangen bekleden met stukjes blad. De kleine zwarte tronkenbijtjes verkiezen de zomerse hitte en werken door tot eind september. Behalve nestplaats hebben de bijen ook voedsel nodig. Het eten bestaat uit een buffet van nectar en stuifmeel. Wilgen, klokjes, klimop en rolklaver zijn maar enkele van de soorten op het menu.

Behalve aan bijen biedt deze toren ook nestplaats aan een egel in de kelder, vleermuizen op de zolder, vogels op de verdieping en spinnen en andere insecten op het gelijkvloers.

Interessant paddenstoelengebied vanwege de grote variatie in bodem en begroeiing.

Heel wat plaatsnamen wijzen op de vroegere heide: Meigemheide, Rilroheide of Laarheide. Maar van de heide van vroeger is nu niet veel meer terug te vinden. Om te vermijden dat bramen en jonge boompjes de struikheide overwoekeren, haalden we de voedselrijke oppervlaktelaag weg. Dankzij dat plaggen groeit er sinds 2006 terug een klein stukje struikhei, in 2020 uitgebreid en omheind om het te beschermen tegen schapenvraat.

Doe een gift voor Rilroheide