Rotersmeers

Kortrijk
Oppervlakte
Klein gebied - Minder dan 10 hectare
De rotersmeers is het eerste gebiedje dat je tegenkomt als je de Leie volgt vanuit Kortrijk. Maak de kleine omweg vanaf het jaagpad en ontdek onze soorten.

Het gebied is het hele jaar door toegankelijk voor wandelaars. Het gebied is niet toegankelijk voor fietsers en ruiters. Het gebied is moeilijk toegankelijk voor rolstoelen. Honden zijn welkom aan de leiband.

In 2016 kocht Natuurpunt deze weides aan. Er werd een poel gegraven, een lange haag en houtkanten aangeplant. Op de hooilanden werd ingezet op creatief verschralingsbeheer. Elk jaar komen nieuwe plantensoorten uit de zaadbank of overgewaaid uit andere gebieden. Veel diersoorten vinden hier hun nest of foerageerplek. De aanwezige kwel zorgt voor een unieke vegetatieontwikkeling en dat de planten altijd fris staan, ook tijdens de droogste zomers.

Op het bankje heb je een zeer mooi verzicht over de Leie en het historische Patersmote met zijn kasteel.

Je kan er mijmeren onder de rouwboom van onze overleden vriend.

Tijdens de beheerdagen komt jong en oud helpen en is er voor elks wat wils. Altijd mooi weer en gezelligheid troef.

Tijdens de paartijd is het orkest van de amfibieƫn hier zeer groot.

Elk jaar komen in het voorjaar meer en meer pinksterbloemen, boterbloemen en koekoeksbloemen op. En zo hebben wij de meest kleurrijke weide van de regio. Wie weet wat volgend jaar volgt?

Tijdens de winter heb je kans om de drie verschillende soorten snippen tegen het lijf lopen. Watersnip, houtsnip en bokje.

Tijdens de zomer zie je wel eens een dwergmuis wegspringen of vind je hun typische nestballetjes. Want die zijn er in grote getallen. Daaropvolgt dat de torenvalk en zijn collegae wel eens neerduiken bij ons.

Ons biezenveld telt al heel wat soorten biezen en russen. In het najaar duiken hier de gekste spinnen op.

Vind jij de 13 libellensoorten die over het grasland en de poel vliegen ?

De lokale afdeling van Natuurpunt maait en verschaalt zodat op termijn een kleurrijk dotterbloemhooiland kan ontwikkelen. Dat ideaal beeld komt steeds dichterbij. Ook de zeggevelden worden met succes beheerd.

Daarnaast krijgen de knotbomen een aangepast knot beheer. Tijdens dit werk knot, snoeit, de lokale afdeling de veteranen van Rotersmeers zodat zij de oudste van Europa worden.

Leiekant - 't Schrijverke

Natuurtuin Gilbert Desloovere

Kleiputten 't Hoge

Heulebeek - Warande

Stadsgroen Venning

Wil je een geleide wandeling boeken? Neem dan contact op met Brecht_krulle@hotmail.com.