Scheldemeersen Doornhammeke - Zevergem

Provincie Oost-Vlaanderen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Wil je de Scheldemeersen verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Koen De Witte, 0473 637 659, [email protected] of Michaël Bekaert, 0497 430 179, [email protected]

Toegankelijkheid

Het hele jaar vrij toegankelijk op de paden. Honden zijn welkom, maar moeten aan de leiband. In natte periodes liggen de kleine paadjes er vrij modderig bij. Stapschoenen of stevige wandelschoenen zijn daarom aangeraden. De groene wandeling is rolstoeltoegankelijk.

Voor gezinnen met kinderen is er het Natuurbeleefpad de Magische Meersen, een avontuurlijke wandeling vol spelplezier. Via de website van Gemeente Zevergem kan je bijhorende folder met kaartje downloaden.

Voor fietsers werd een fietsroute uitgestippeld die je doorheen de gebieden aan beide kanten van de Schelde brengt. Deze route is niet bewegwijzerd. Je kan de route downloaden via deze link

De Spanjaardmeersen en de Liesvlakte zijn voornamelijk natte graslanden met afwateringsgrachtjes en slootjes. De typische plantengroei is interessant voor insecten. Het Stekelingske is een waterplas ontstaan in de vorige eeuw door kleiwinning.
De Bomput en de Krommenhoek zijn oude Scheldemeanders met soortenrijke hooilanden. Een paradijs voor vogels, insecten en planten. Het terrein rond de Bomput is een voormalige kleiduivenschietstand en behoeft nog verdere sanering en natuurherstel.De Krommenhoek kan ontdekt worden via een wandelpad dat aansluit op het Warandestraatje. Het Doornhammeke, een openbaar viswater, wordt gekenmerkt door een grasland met hoge populieren en een indrukwekkende knotwilgenrij, goed zichtbaar langs Pont Zuid.

In de vochtige hooilanden krijgen pinksterbloem, echte koekoeksbloem en pijptorkruid alle kansen. Grote egelskop, en mattenbies zijn veel voorkomende soorten. Ook orchissen zijn aanwezig. Talrijke libellen zoals keizerlibel en de vrij zeldzame kleine en grote roodoogjuffer kan men er waarnemen. De bever vestigt zich in de oude, afgesloten meanders. In de hoge populieren kan men af en toe de wielewaal het beste van zichzelf horen geven. De kerkuil broedt in de kerktoren van Zevergem en zoekt prooien in het gebied. In de winter vinden ganzen en eenden er een rustplaats. Kuifeend vindt er plekjes om zijn kleintjes groot te brengen en de gekraagde roodstaart broedt in de Spanjaardmeersen.

scheldemeersen_zevergem.jpg_2_0.jpg

In samenwerking met plaatselijke landbouwers worden de meersen 2 tot 3 keer per jaar gemaaid. Afvoeren van het hooi verschraalt de bodem en geeft meer planten kansen te groeien. Weekendhuisjes werden afgebroken en de natuurlijke biotopen hersteld. Her en der worden houtkanten met streekeigen soorten aangeplant om zangvogels aan te trekken. Door het afschuinen van de oevers van de waterplassen krijgen oeverplanten kansen en vinden amfibieën hun weg naar een voortplantingspoel. De afwateringsgrachten die in het verleden werden aangelegd, worden gedeeltelijk afgedamd om het waterpeil in de meersen te verhogen. Jaarlijks worden wilgen geknot en hier en daar wordt aan bosomvorming gedaan door populieren te kappen en te vervangen door inheemse soorten.

Scheldemeersen - Merelbeke