Vlassenbroek

Provincie Oost-Vlaanderen

Wandelen in Vlassenbroek

Het natuurgebied is het hele jaar door vrij toegankelijk voor het publiek op de wandelpaden. Honden welkom, aan de leiband. Laarzen of stevige wandelschoenen zijn aanbevolen.

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Groot gebied: 50-100 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Wil je het Vlassenbroek verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak.

Over dit gebied

In Vlassenbroek vind je prachtige zoetwaterschorren, een unieke en zeldzame biotoop in Europa. Door de getijden veranderen de schorren voortdurend. Ze worden doorsneden met diepe, steile geulen. In het gebied wisselen rietvelden en wilgenstruweel elkaar af. Je hoort er veel zangvogels, zoals de blauwborst bijvoorbeeld. Binnen de dijken van de Schelde ligt de eigenlijke polder. Die bestond oorspronkelijk uit uitgestrekte, natte hooilanden, maar werd sinds de jaren '50 meer en meer verbost, voornamelijk voor populierenteelt.

Wat doet Natuurpunt

Natuurpunt tracht een afwisselend landschap met natte graslanden, elzenbos, bomenrijen, natte ruigten en plassen te behouden en te herstellen in het Vlassenbroek. Recent werd een groot deel van het gebied aangeduid als in te richten overstromingsgebied voor de Schelde. In de toekomst zou het gebied dus wel eens drastisch van uitzicht kunnen veranderen.

Afdeling

Vlassenbroek wordt beheerd door

Steun Natuurpunt

Doe een gift voor Vlassenbroek