Waverwoud - Gasthuisbossen

Provincie Antwerpen

Toegankelijkheid

• Laarzen of stevige schoenen aanbevolen

• Honden zijn welkom aan de leiband

Eigenschappen

Middelgroot gebied: 10-50 ha

Kaart van het gebied

Zien en doen

Wil je het Waverwoud verkennen onder begeleiding van een ervaren wandelgids? Boek dan een afspraak met Godelieve Janssens, [email protected], 015-20 97 02.

Over dit gebied

Toegankelijkheid

Er lopen verschillende bewegwijzerde wandelroutes door de gebieden van het Waverwoud. Wandelaars kunnen de gebieden het hele jaar ontdekken via de aangeduide paden. Laarzen of stevige wandelschoenen zijn aangeraden. Honden welkom aan de leiband. Sinds 2016 loopt er ook een ruiterroute door het Waverwoud.

Leuk voor kinderen

Paddenstoelenwandeling in de Gasthuisbossen

Volg de rode bordjes en vind de 5 houten paddenstoelen met elk een leuke opdracht. Zo kom je meer te weten over de dieren in het bos en kan je ze helpen. Meer info vind je hier.

Lengte: 2 km
Startlocatie: Berlaarbaan 297, 2861 Sint-Katelijne-Waver (aan de bunker van de Gasthuisbossen)

Deze wandelingen werden uitgewerkt in het kader van het strategisch project ORIOM i.s.m Regionaal Landschap Rivierenland. De Samen op pad-kaart vind je hier.

Beschrijving van het gebied

Het oorspronkelijke Waverwoud was een uitgestrekt bosgebied ten oosten van Mechelen. Het werd reeds op 12 september 1008 in een akte van Hendrik II, koning en later keizer van het Heilig Roomse Rijk, vermeld. Volgens sommige geschriften besloeg dit bos het hele gebied tussen de Dijle, de Nete en de Grote Nete. In die tijd was de omgeving van Sint-Katelijne-Waver en Putte een woest gebied met ontoegankelijke moerassen en dichte bossen. In de tweede helft van de 13de eeuw vinden we in deze streek drie “Waverdorpen”: Onze-Lieve-Vrouw-Waver, Sint-Katelijne-Waver en Sint-Niklaas-Waver (tegenwoordig Putte).
De huidige Gasthuisbossen zijn een ver overblijfsel van dit woeste Waverwoud. De brede paden geven je een zalig gevoel van licht en ruimte. Hier en daar ontdek je op deze paden zelfs struikheide. De reeën kunnen zich hier in de zomer tegoed doen aan de massale blauwe bosbessen.

Dieren en planten

Het oorspronkelijke Gasthuisbos bestaat voornamelijk uit Grove en Corsicaanse den, Amerikaanse eik en Zomereik. Deze productiebestanden zijn al eens uitgedund en gedeeltelijk vervangen door een voor de natuur veel interessanter inheems divers loofbos met enkele naaldbomen als herinnering aan het verleden.

Natuurbeheer

Sedert 2011 werkt Natuurpunt samen met het OCMW Mechelen aan het herstel van het historische Waverwoud. Van de door Natuurpunt beheerde percelen zijn 21 ha eigendom van het OCMW en 14 ha zijn door Natuurpunt aangekocht om het bestaande bos uit te breiden. Dit gebeurde door een massale boomplantactie op de dag van de Natuur in 2011 en nogmaals in 2012. In 2018 werden nog eens 7000 bomen aangeplant, waarvan de helft ondertussen vervangen werd en van wildbescherming voorzien.
Tijdens deze  plantacties werden Zomereik, Wintereik,Trilpopulier, Sleedoorn, Meidoorn, Hazelaar, Sporkehout, Gewone Lijsterbes en Els aangeplant. Rondom het bos zorgen struiken voor een geleidelijk opgaande bosrand, interessant voor vele vogelsen insecten die dit soort biotoop opzoeken.
Langs de beekkanten groeien dichte drommen dubbelloof en bultjes veenmos. In  het voorjaar vind je hengel langs het wandelpad. Van de zomer tot de herfst groeit er doorheen het bos een grote variatie aan soorten paddenstoelen.

De 3 bunkers in dit natuurgebied zijn stille getuigen van ons oorlogsverleden.

Verder wandelen

Mechels Rivierengebied

Oude Spoorwegberm

Den Battelaer