Resultaten in de buurt van 'Genk'

Natuurgebieden in de buurt

De Maten

Genk Zeer groot gebied - Meer dan 100 hectare
De Maten tussen Genk en Hasselt is een van de merkwaardigste natuurgebieden van Vlaanderen. Je kan hier wandelen in een bonte verzameling landschappen die ontstaan zijn tussen de vele vijvers. De zachte natuurlijke helling van de Stiemerbeekvallei vormt de zijflank van de vijvers in De Maten. Door de flauwe hellingsgraad konden reusachtige rietvelden ontstaan. Zij zijn een ideale woonplaats voor riet- en moerasvogels. Ter info 2/9/2016: de toegankelijkheid met de kinderwagen is op dit moment niet aan te raden (enkel op onze groene en blauwe wandeling, kant Slagmolen-Genk)

Het Wik

Genk Zeer groot gebied - Meer dan 100 hectare
Midden in de bosrijke omgeving van Bokrijk ligt het vijvercomplex Het Wik. Met grote fierheid kunnen we zeggen dat vogels hier graag broeden en hun jongen grootbrengen. Er werden al meer dan 80 vogelsoorten broedend aangetroffen. Havik, wespendief, zwarte specht, houtsnip en fluiter nestelen in de bosrijke omgeving van de vijvers. In Het Wik vind je ook enkele bijzondere soorten zoals de gevlekte witsnuitlibel, de beekoeverlibel en de koraaljuffer. Ook de boomvalk profiteert van de vele libellen en gaat regelmatig boven het water jagen.

Klotbroek

Genk Middelgroot gebied - Tussen 10 en 50 hectare
Het Klotbroek verbindt de droge gebieden Schemmersberg en Zonhoverheide met Bokrijk en het Wik. Het is een van nature zeer vochtig gebied.

Activiteiten in de buurt

Bloemenwandeling in de Diepenbeekse Demervallei

Deze wandeling leidt ons door de unieke Dorpsbemden met zijn uitzonderlijke bloemenrijkdom.

Wie: Natuurpunt Diepenbeek

Waar: Diepenbeek, Vissershuisje Pomperik

Dag van het Park

Na 25 jaar dient Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) te stoppen met de communicatiecampagne Dag van het Park.

Wie: Natuurpunt Beringen

Waar: Beringen, Bezoekerscentrum De Watersnip

Kom je mee Scharrelen in de Geheimen van Domein Kiewit

Bomen overleven mensen, maar wat vertellen de bomen ons? Kom het te weten in Kiewit. Een domein met talrijke oude bomen met veel verhalen. Ga met de nauurgids en de bomenrugzak op stap.

Wie: Bezoekerscentrum Kiewit, Natuurpunt Limburg

Waar: Hasselt, Bezoekerscentrum Kiewit

D D

Vrijwilligersopleiding: Gemeenteraadsverkiezingen 2018 (Hasselt)

Op 14 oktober van volgend jaar kiezen we een nieuw gemeente- en provinciebestuur.

Wie: Natuurpunt vzw

Waar: Hasselt, Domein Kiewit

W W

Insectendag met insectenwandeling...

Tijdens deze insectenweek zetten we in bezoekerscentrum De Watersnip onze zespotige medebewoners in de kijker.

Wie: Bezoekerscentrum De Watersnip