Resultaten in de buurt van 'Brugge'

Natuurgebieden in de buurt

Ter Doest

Brugge Middelgroot gebied - Tussen 10 en 50 hectare
Op een steenworp van Lissewege ligt Ter Doest, een laaggelegen natuurgebied met veel rietland, sloten, kamgrasweiden en zilte graslanden. Het zout in de bodem is niet alleen te danken aan de vroegere aanwezigheid van slikken en schorren, maar ook een gevolg van de nabijheid van het hoger gelegen Boudewijnkanaal.

Schobbejakshoogte - Zevenkerken - Rode Dopheidereservaat

Beernem Klein gebied - Minder dan 10 hectare
Samen met Zevenkerken en Rode Dopheidereservaat vormt Schobbejakshoogte een van de toppers in Vlaanderen voor Noord-Atalantische heide. In het gebied Schobbejakshoogte gaat heide hand in hand met landduinen. Landduinen zijn in Vlaanderen vrij zeldzaam geworden. Ze ontstonden tijdens de laatste ijstijden door zandafzettingen vanuit de Noordzee. In de Schobbejakshoogte vind je ze nog wel. Om de heide mee te beheren worden schapen ingezet. Zij verorberen onder meer schapengras en schapenzuring.

Wulgenbroeken

Brugge Klein gebied - Minder dan 10 hectare
Dit gebied van zowat 9 ha is de jongste telg van de natuurgebieden die Natuurpunt Brugge heeft aangekocht en/of beheert. Het zijn natte weiden die dienst doen als overstromingsbuffer voor Sint ­Michiels.

Activiteiten in de buurt

Orchideeën in de Fonteintjes

De Fonteintjes zijn een langerekt duinengebied met duinmeertjes en vochtige duingraslanden. Het gebied ligt tussen Blankenberge en Zeebrugge enerzijds en de zee en de kustbaan anderzijds.

Wie: Natuurpunt Blankenberge

Waar: Zeebrugge, Fonteintjes -

Excursie in de Assebroekse Meersen

In de Assebroekse Meersen valt in elk seizoen wat uitzonderlijks te beleven. Mei is vooral geschikt voor planten. Maar ook vogels kunnen niet ontbreken.

Wie: Natuurpunt Brugge

Waar: Assebroek, kerk Ver Assebroek

D D

Inspiratiedag: Zot van natuur, het voedselbos als creatieve bron (Oostende)

Ontdek de voordelen van cocreatie

Wie: Natuurpunt CVN, Provincie West-Vlaanderen, De Lange Schuur

Waar: Oostende, De Lange Schuur

V V

Avondwandeling ‘Gulke Putten’ Wingene

In het grote laatmiddeleeuwse Bulskampveld, het heidegebied ten zuiden van Brugge, waren talrijke visvijvers te vinden.

Wie: Natuurpunt Mandelstreke

Waar: Wingene, Gulke putten

Z Z

1.000 soortendag in De Vaanders (Aalter-Beernem)

Het doel is om zoveel mogelijk soorten planten, paddenstoelen en dieren te inventariseren om een idee te krijgen wat er voorkomt.

Wie: Natuurpunt Aalter