Resultaten in de buurt van 'Gent'

Natuurgebieden in de buurt

Bourgoyen-Ossemeersen

Gent Zeer groot gebied - Meer dan 100 hectare
Voor een van de meest vogelrijke natuurgebieden van Vlaanderen moet je in de Bourgoyen-Ossemeersen in Gent zijn. Op drie kilometer van het Gravensteen wandel je zo regelrecht een stukje natuur met wereldklasse binnen. Een bezoek aan de Bourgoyen-Ossemeersen ziet er in elk seizoen weer anders uit. In de winter staan alle weilanden onder water en is het dolle pret voor massa's watervogels. Speur dan naar smienten, pijlstaarten of krakeenden. In de lente bloeien de graslanden weer helemaal op met hele velden met grote ratelaar. Die staan bekend als de ''wilde floraliën''.

Gentbrugse Meersen

Destelbergen Zeer groot gebied - Meer dan 100 hectare
De Gentbrugse meersen is een 240 ha groot open gebied ten zuidoosten van Gent. Het ligt tussen de bebouwde zones van Gentbrugge en de brede Scheldebocht die het begin van de Zeeschelde markeert. Samen met de Damvallei in Destelbergen vormt het gebied een grote groene vlek van 650 hectare bij Gent.

Leeuwenhof

Gent Middelgroot gebied - Tussen 10 en 50 hectare
Het Leeuwenhof is een voormalige zandwinningsplas langs de Ringvaart in Drongen, net ten westen van de Bourgoyen-Ossemeersen. Je ziet de plas liggen vanop de brug tussen Mariakerke en Drongen-Vinderhoute. Je kan hier vogels observeren vanuit de kijkhut.

Activiteiten in de buurt

Maandwandeling in de Gentbrugse Meersen: overleven in de winter

Wie gaat naar het zuiden en wie blijft? Wie komt overwinteren? Wie houdt een winterslaap? En waar zijn alle insecten in de winter?

Wie: Natuurpunt Gent

Waar: Gentbrugge, Gentbrugse Meersen

Maandwandeling in de Gentbrugse Meersen: overleven in de winter

Wie: Natuurpunt Gent

Waar: Gentbrugge, Gentbrugse Meersen

D D

Kevercursus (Eeklo)

Kevers maken het grootste deel uit van de insecten. Bijna een kwart van alle insecten is een kever. In België tellen we iets meer dan 4000 soorten.

Wie: Natuurpunt Eeklo-Kaprijke-Evergem, Natuurpunt CVN, Natuurpunt en Partners Meetjesland

Waar: Eeklo, Ontmoetingscentrum Natuurpunt en Partners Meetjesland

Z Z

Winterwandeling, op zoek naar de gallowayrunderen

Veel bezoekers van het Heidebos komen speciaal om de gallowayrunderen te zien. Helaas lukt dat niet altijd.

Wie: Natuurpunt Moervaart-Zuidlede